HTML

Pengyomhegyi

Nincs más célom az életben, pusztán annyi, hogy amit gyerek- és tizenéves koromban útravalóul kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, azt megőrizzem, de úgy,hogy ne csak emlékeimben éljen, hanem aszerint is éljek: munkában, tisztességben, őszinteségben, a természet erejének maximális elismerésében.

Utolsó kommentek

  • Kohári Pisti: Szia! Köszönöm az érdeklődést! Ha nem is nálam -de remélem sokáig kitart;) Üdv, ... (2015.04.14. 22:05) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szép estét! :) Bízom benne, és szerintem rajtam kívül még nagyon sokan, hogy ez a blog még újra "... (2015.04.11. 22:46) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Szia. Ezt jó hallani. Készültem egy komoly munkára,és a "kilátástalanság" -ahogy te fogalmaztál a... (2015.04.11. 20:25) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szia! Nem egyedül jöttem el, hanem menyasszonyommal, és együtt is megyünk haza !:) szerencsére m... (2015.04.09. 21:15) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Üdv. Jelenleg baromfik vannak csak az udvarban. Gyopár egy telephelyre került öregségére -a hallój... (2015.04.08. 19:32) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Utolsó 20

Címkék

2003 (20) 2005 (30) 2006 (66) 2007 (62) 2008 (28) alom (28) bor (120) család (21) cuvée (30) eger (37) emberiség (21) felelősség (57) furmint (23) hárslevelű (19) időjárás (31) jk gyopár (28) kékfrankos (31) kép (272) kk böske (18) klub (54) komondor (248) kőröstetétlen (22) kt gyergyó (36) kutyakiállítás (31) madár (31) magyarság (45) mangalica (30) mudi (18) nagy zsolt (18) olaszrizling (24) pardi norbi (54) pásztorkutya (32) pengyomhegy (72) rudi petitjean (27) szekszárd (25) tagság (29) tenyésztés (103) tokaj (30) vers (36) Címkefelhő

2008.10.17. 11:42 Kohári Pisti

Pengyomhegyi - it means...

Címkék: arany jános emberiség természetvédelem madár gőte kőröstetétlen pengyomhegy ásóbéka cselőpók sziva ferenc urbán sándor

Kérem tisztelettel,Lalinak tartozom,és úgy egyáltalán,mindenkinek aki nincs képben Pengyomhegyet illetően.Lali nem teketóriázott,be is igazolódott,hogy aki (rá)keres az talál

 
Szóval,én 14 évesen egy-két apróságon túl voltam ahhoz,hogy értelmes -akarom mondani- hasznos,az egyén és köz,nem beszélve az élővilágról számára hasznos dolgokkal próbáljam az időm tölteni.Egy zalaegerszegi tábor természeti,elsősorban madárgyűrűző,és –megfigyelő élményei és Sziva Ferenc társadalmi munkában madarász önzetlen,határtalan szeretete az élővilág felé,valamint a gyermekek felé örökre rabul ejtett és önkéntelenül is a természetjárás, madármegfigyelés, békamentés stb. felé terelt.
 
Na,ebben az időszakban,pontosabban onnan kezdve minden szabadidőmet –kutyáim kiképzése mellett- kutyás természetjárással töltöttem,telente pedig a szolnoki Vasút-alja erdő szegényes madárvilágának „fenntartásával” és madárvilágának szinesítésével.Ez annyit tesz,hogy hóban,fagyban jártam az erdőbe,hogy az általam épített méretes  önetetőt –szüleim pénztárcájának rovására- töltögessem.Mondanom sem kell,micsoda élményekben volt részem a természetnek és,hát szerénytelenül állíthatom,elszántságomnak köszönhetően.
 
Nos,akkoriban Szolnokról gyalog,illetve biciklivel jártam ki hajnalok hajnalán és -baglyok,denevérek megfigyelésére- este is a Paládics-pusztára, az Abony alatti „Lőszer-erdőbe” és a Kőröstetétlen-Szolnok-Tószeg közti gyepekre,mint a Sári legelőre, Tószegi legelőre.(Megfigyeléseimet rendszeresen elküldtem a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesületnek,illetve a Jászkun Természetvédelmi Szervezetnek,aki nekem akkor egyszemélyben Urbán Sanyi bácsi volt.)Nem tudhattam,hogy egyszer az élet úgy hozza,ezen élőhelyekre nap,mint nap hazajárok majd.Valamiért így lett,így kellett lennie. (Szoktam is mondani páromnak,hogy milyen érdekes,hogy fiatalon,tinédzserként én mentem a madarak, gyakran igen ritka madarak után,igen sokat,igen sokáig,igencsak nem fehér embernek való időjárási viszonyok között is,hogy láthassam őket,most meg csak kiülök a kert végébe az „olajfa”alá és ők jönnek hozzám megmutatni magukat.)
 
Szóval,kiköltöztünk Kőröstetétlenre,egy viszonylag még természetközeli,de a szó jó értelmében,talán európai kisfaluba,ahol nagyon könnyen,nagyon gyorsan gyökeret vertem -vagy talán,gyökerem itt is volt,csak nem tudtam róla,csak éreztem,hogy itt kell kihajtani- hiszen a település történelmi múltja, élővilága, jelenleg is ott görnyedő földművesei,állattartói mind-mind egy darabkája az én világomnak,az én lelkemnek,az én életemnek és szellemiségemnek.A falu Pengyom-dűlő részében található az Árpád-halom,ami,csak ha rágondol is,magyar embernek nem hagyja hidegen szívét!Nem hagyta hidegen Arany Jánosét sem -másét sem,más sem a környéken- és főleg nem hagyja hidegen a ma itt élőkét sem,hogy egy ilyen szellemiséget hordozó földön élhetnek –mégha a jelenlegi rendszer nem is könnyíti meg ezt az egy,egyetlen egy életet... (Hogy dögölnének meg de nagyon gyorsan,akik kizsákmányolják saját hazájában a magyart és annak földjét!!!)
 
A Pengyom-dűlőt a „szájhagyomány” csak Pengyomhegyként említi,ami egyszerre humoros és komoly,de mindenképpen elgondolkodtató,ahogy mondtam:magyar ember szívét hidegen nem hagyó.
 
Ha rá tudom magam szánni és képanyagban,szövegben utolérem magam,akkor a jövőben teszek fel az élővilágról,a faluról képeket.Ízelítőként csak annyit,kertemben -többek közt!-  barna ásóbékák,tarajos gőték, cselőpókfélék -valamelyike (melyről a napokban egy éjszakai felvételt is készítettem,amint a házfalán szaladgál...)- élnek,a környéken fürj, gyöngybagoly, kuvik, egerészölyv fészkel és az idén hónapokig nyári vendégünk volt egy öreg rétisas is -ez utóbbit csak hosszas,nem akármilyen "szerszám" segítségének köszönhető megfigyelés után sikerült eldöntenem,kizárva a parlagi sas lehetőségét.De vannak itt kevésbé idilli dolgok is,melyek egy részét maga a természetközeli életmód hozadékaként,más részét pedig éppen a „modern”,nyugati civilizáció nyomulásának hozadékaként éljük meg.
 
Ha azt mondom,így nagy betűvel,Pengyomhegyi,akkor mindent elmondtam magamról.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pengyomhegyi.blog.hu/api/trackback/id/tr78718468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagylali 2008.10.17. 13:54:21

Nincs jobb szó, irigyellek.Amit te most látsz, én azt gyerekkoromban kaptam meg, 12 éves koromig voltam tanyasi, az öreganyám kisbirtokán még egy "bánya" is volt. Így hívtuk a kis tavat ami egykori agyagbányászatból jött létre. Körülötte rét, itt minden nyáron 2-3 bárány növögetett szüretre, az én dolgom volt arrébb kötni őket illetve itatni. Itt fertőződtem meg az élővilág, különösen a madarak szeretetével...Emlékszem pl. a szürke(dolmányos)varjúról csak tudtam hogy van Fekete István könyveiből, de akkor felénk még nem volt, ma meg...
A cinkéknek mi a "disznóseggét" kötöttük föl az eperfára, aztán ha elfogyott azért kaptak szalonnát is.
Mára megmaradt a természetszeretet, megmaradt a madáretetés, és megmaradtak az emlékek, megmaradt hogy minden ami magyar, az a miénk, az érték, arra vigyázni kell. Nem méteres kokárdával vonulva, nem zászlót lobogtatva ha kell ha se, hanem belülről, szívből, és az üzletekben vásárláskor!

Amélie 2008.10.17. 17:42:18

Szia Lali!:)
Minden,ami magyar,az a miénk?Te becsukott szemmel jársz?:) Állítólag 1-2éve a gödöllői egyetemről kimentek hallgatók vm fölmérést csinálni,és "mellesleg"-bár nem ez volt a cél-kiderült,h a Dunántúlon a termőföldek kb 80%-a osztrák kézben van!!A FÖLD!!!
Laktam Szentgotthárdon két félévet kollégiumban:sok középiskolással beszélgettem,akik a környező falvakban élnek(az Őrségben,de Szombathely környékén is!),de onnan nem tudnának bejárni suliba.Tudod hányan mesélték,h a falu kiskastélyát,kúriáját,v csak a műemlék parasztházait fölvásárolták az osztrákok,"hétvégi háznak",sokszor a hozzá tartozó földekkel?!És fölújítják ugyan ezeket az épületeket(legalább nem dőlnek össze),de abban sincs köszönet,mert nincsenek tekintettel a műemlék jellegére...Évszázados fákat vágnak ki a kertjeikben...mindent átalakítanak("az én házam,az én váram"-alapon)!
Amit földeken kitermelnek,azt kiviszik,és kint adják el,a kinti rossz minőségű gabonát meg behozzák nekünk vetőmagnak!!!Magam olvastam elhűlve egy falragaszt a helyi Plusnál,h olcsón venne erdőt valamelyikük,fakitermelésre!(nyilván tud is!)Az ottani rokonok mesélték,h ez bizony azt jelenti,h letarolja az egészet,és Ausztriába szállítja(tele van a határ előtti utolsó pályaudvar nagy rönkfákat szállító kocsikkal!) ,mert otthon nem lehet erdőt irtani,de nálunk nem tartja be azt a minimális szabályozást sem,és nem telepít újra semmit!!(a helyiekkel persze nem kivételeznek:mindenkinek orrára koppintanak,pedig csak tüzelőnek vág fát,saját használatra!)
ÉS EZ CSAK A JÉGHEGY CSÚCSA!!ARRÓL MÉG FOGALMUNK SINCS,H PÁRTUNK ÉS KORMÁNYUNK MIT ADOTT EL AZ ELMÚLT ÉVEKBEN A FEJÜNK FÖLÜL,V A TALPUNK ALÓL!!!
Az majd ezután derül ki...!

Én azt mondom,h ilyen körülmények között igenis ki kell menni az utcára zászlót lobogtatva,és kokárdában,h lássák,h még nem mindenki birka aki itt él,még nem veszett ki belőlünk teljesen a nemzeti érzés,és NEM VAGYUNK TELJESEN PASSZÍVAK!!!
Ha azok vagyunk,akkor ugyanis azt hiszik,h mindez nem fontos az átlag magyarnak,tehát el lehet egy tál lencséért játszani!
Lali!Neked sincs kiírva a homlokodra az amit leírsz!Egy teljes passzivitásba burkolódzóról a külső szemlélő azt hiszi,h neki minden mindegy!
Van egy jó Pl-m:ha nem viszed ki a komondorodat az utcára,akkor az a sok ember,akivel beszélgetnél,nem ismerné meg!Igaz?Akkor továbbra sem tudnának semmit a K-ról!Mekkora veszteség ez?!A népszerűsítés pont erről szól!
Én ugyanezt csinálom Pesten,az általad lebecsült (sokszor szimpátia)tüntetéseken!Tudod Te,h a Hősök terén egy alkalommal legalább 500-an megsimogatták,lefényképezték a kutyám?És még többen látták!
Azt vettem észre,h szépen lassan többen figyeltek ránk,mint Csurka bácsira(nincs feltűnési viszketegségem!),aki már két órája nem tudta abbahagyni...!:)(nehogy azt hidd,h mindennel egyetértek,ami ott elhangzik,DE TUDOM,H MAGYAR ÉRZELMŰ EMBEREKET(akik nem csak álszent,de átlátszó módon mondják magukról,hanem tényleg így éreznek!)OTT TALÁLOK NAGY KONCENTRÁCIÓBAN,AKIK VEVŐK LEHETNEK A KOMONDORRA!!)
Én ott voltam az Astoriánál is,azon a bizonyos okt 23-án(hazajöttem az ünnepre Ausztriából),és láttam,h kikből áll a tömeg:csupa ünneplőruhás úr,és hölgy,számos egyetemi tanárt ismertünk föl,és sok ismerőssel találkoztunk!A hangulat LÉLEKEMELŐ VOLT!Ebbe tapostak bele a (sokszor vm szláv nyelven beszélő!)rendőrök,mikor nekimentek a"tömegnek",akik közt NEM LÁTTAM "lumpen elemet"!El kell jönni,és meg kell nézni,annak,aki nem hiszi!Ha Erdélyből,Felvidékről veszik a fáradságot...
Bundás a Kossuth térre is elkísért(neki is van saját kokárdája!!),okt 23-át követően:ott is egyre csak volt gimnáziumi tanáraimba,volt osztály-,és évfolyamtársaimba futottam bele(kérdezték,h enyém ez a gyönyörűség?Én meg mondtam,h "Bizony!!":)).Senki nem szarta ott össze a teret,ami után indokolt lett volna "fölszántani"és elkeríteni!Olyannyira jó volt a társaság,h Bethlen Farkas,a fejedelem leszármazottja kente a hagymás-zsíros kenyeret!
És akárhányszor,akárhányan tették fel a szokásos kérdéseket,mindannyiszor,mindenkinek kimerítően válaszoltam,h az előttem álló két szegedi egyetemi tanár a végén megkérdezte,h pedagógus,v pszichológus vagyok-e,h ilyen türelmem van?(majdnem azt válaszoltam,h igen,gyógypedagógus!:D)
(És mikor megkérdezték,hol lehet ilyen k-t kapni,akkor soroltam az általam jónak tartott tenyészeteket,ill a vidékiektől kérdeztem,merre laknak,és aszerint ajánlottam közeli t-t...)

Nyilván eszedbe jut,h miért kockáztatom a kutya testi épségét is,ha már a sajátomat igen?
Hát először is:ilyen eseményekre érdemes futócipőt húzni(nem azért,mert részt veszek a vandálkodásban,ami éjszaka kezdődik,ugyanis eleve nem szeretek rombolni,hanem mert akkora a demokrácia,és a szólásszabadság ma Mo-on!:( );
másodszor:már rég rájöttünk-lovardák környékén való bóklászás alkalmával-h ha a lovak jó tömegoszlatók,akkor a komondor még jobb lovasrendőr oszlató "eszköz"!:D
(szekrény méretű testőrök híján,gyalogos martalócok-azóta én már csak így nevezem a rendőrséget-se nagyon mernek megtámadni:))

Lali,gondolkodj el!Te ennél szélesebb látókörű vagy!

Amélie 2008.10.17. 18:05:22

10.sor:"ugyanezeket" egybe!Bocs!
süti beállítások módosítása