HTML

Pengyomhegyi

Nincs más célom az életben, pusztán annyi, hogy amit gyerek- és tizenéves koromban útravalóul kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, azt megőrizzem, de úgy,hogy ne csak emlékeimben éljen, hanem aszerint is éljek: munkában, tisztességben, őszinteségben, a természet erejének maximális elismerésében.

Utolsó kommentek

  • Kohári Pisti: Szia! Köszönöm az érdeklődést! Ha nem is nálam -de remélem sokáig kitart;) Üdv, ... (2015.04.14. 22:05) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szép estét! :) Bízom benne, és szerintem rajtam kívül még nagyon sokan, hogy ez a blog még újra "... (2015.04.11. 22:46) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Szia. Ezt jó hallani. Készültem egy komoly munkára,és a "kilátástalanság" -ahogy te fogalmaztál a... (2015.04.11. 20:25) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szia! Nem egyedül jöttem el, hanem menyasszonyommal, és együtt is megyünk haza !:) szerencsére m... (2015.04.09. 21:15) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Üdv. Jelenleg baromfik vannak csak az udvarban. Gyopár egy telephelyre került öregségére -a hallój... (2015.04.08. 19:32) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Utolsó 20

Címkék

2003 (20) 2005 (30) 2006 (66) 2007 (62) 2008 (28) alom (28) bor (120) család (21) cuvée (30) eger (37) emberiség (21) felelősség (57) furmint (23) hárslevelű (19) időjárás (31) jk gyopár (28) kékfrankos (31) kép (272) kk böske (18) klub (54) komondor (248) kőröstetétlen (22) kt gyergyó (36) kutyakiállítás (31) madár (31) magyarság (45) mangalica (30) mudi (18) nagy zsolt (18) olaszrizling (24) pardi norbi (54) pásztorkutya (32) pengyomhegy (72) rudi petitjean (27) szekszárd (25) tagság (29) tenyésztés (103) tokaj (30) vers (36) Címkefelhő

2010.02.05. 11:51 pardi norbi

Kadarkák

Címkék: 2006 szekszárd kadarka dúzsi eger villány takler gróf buttler heimann vylyan bor 2007 2008 günzer zoltán eszterbauer pardi norbi sebestyén csaba

 

            Nemrégiben említettem, hogy rövidesen elmerülök kissé mélyebben a kadarkák világában. Ez megtörtént. Barátaimmal csaknem tucatnyi kadart vizslattunk meg vakon. Nagyrészt Szekszárdról származtak a borok, de volt egy-két villányi meg egri is. Az eredménnyel személy szerint egyáltalán nem voltam elégedett. Egy zseniális és két-három szép kadarka mellett egyszerű, vékony, sokszor jellegtelen italokat fogyasztottunk, amelyekre nem csoda, hogy nem tapadnak rá a borfogyasztó népek (vagy ha mégis, akkor az a csoda). Pedig mutatja néhány példa, hogy lehet a „vörösborok hetyke fickója” remek, sőt komoly bor is, de valószínűsítem, hogy ahhoz hatalmas odafigyelés, komoly hozamkorlátozás, jó termőhely és persze jó évjárat szükséges. Ennyi feltételnek pedig nem egyszerű egyidejűleg teljesülnie.  

 
Kóstolási sorrendben következnek a borok.
 
Eszterbauer: Szekszárdi kadarka 2007. Ez a borászat talán két éve tűnt fel nálam, elsősorban jó ár-érték arányú, egyszerűbb és komplexebb borokat is piacra dobva. Én kedveltem a Pinceátlagot, de a Tivaldot (Cab. Sauvignon válogatás) is. Ez a kadar azonban nem hozta az általam elvárt szintet. Rubin szín. Illata és íze is meglehetősen neutrális, kissé hecsedlis, picit málnás és egy kevéske szekszárdi fűszeresség is előkerül. Savak rendben, a tannin alig észrevehető. Nagyon rövid utóíz, egyszerű bor.
 
Dúzsi Tamás: Szegzárdi kadarka 2007. Sötétebb rubin szín. Illata közepesen intenzív, kicsit paprikás, málnás, ribizlis. Szájban alig közepes test, visszafogott gyümölcsösség, a komplexitás teljes hiánya. Iható, de ennél nem nehéz jobb kadarkát találni hazánkban. Egyszerű, mint egy százas szög.
 
Takler: Szekszárdi kadarka 2007. Rubin szín. Először kifejezetten kellemetlen „illatok”jönnek elő, úgymint enyhe csatornaszag és animalitás. Ez pár perc szellőztetés után távozik, de nem nagyon jön a helyére más. Rendkívül visszafogott gyümölcsösség (málna, meggy) és szekszárdi fűszeresség jellemzi. Pár napja szólóban is kóstoltam és nem rajongtam érte így sem. Nagyon könnyed, neutrális bor.
 
Heimann: Szekszárdi kadarka 2007. Pinot-s szín: világos rubin, enyhén narancsos széllel. Közepesen intenzív illat hecsedlivel, meggyel, remek fűszerkészlettel. Közepes test, remek zamatokkal. Elegendő sav, kevéske tannin. Közepesen hosszú utóíz. Finom, becsületes kadar.
 
Eszterbauer: Szekszárdi kadarka 2008. Véletlenül került a sorba a 2007-es párja mellé. Szerencsére, mert sokkal jobb, mint egy évvel idősebb tesója. Rubin szín. Illata közepesen intenzív, a már megszokott kadarkás-szekszárdias jegyekkel. Közepesnél vékonyabb test, finom zamatokkal. Jó savak és tanninok, közepes utóíz. Ajánlott bor a fajta kedvelőinek.
 
Sebestyén: Ivánvölgyi kadarka 2007. A termelő szerint kivételesen jó esztendő volt a 2007 a kadarkának. Ezzel egyetértek. Azzal már kevésbé, hogy megint az történt, hogy egy remek alapanyagot sikerült kevesebbé tenni a túlzott hordóhasználattal. Sötétrubin szín. Illata vaníliás, kókuszos, nyomokban gyümölcsöt is tartalmaz. Szájban ugyanez. Dinamikus, húsos bor, sok-sok hordós jeggyel. Vörösborként inkább értelmezhető számomra, mint kadarkaként, bár úgysem lenne a kedvencem.
 
Gróf Buttler: Kadarka, Nagy-Eged 2006. Régen vágytam már ezt a bort is megkóstolni, végre összejött. Egyetlen egriként nálam toronymagasan verte a mezőnyt. Meglehetősen világos rubin szín. Illata gazdag, sok-sok csipkebogyó, málna, fűszer és ásvány árad belőle. Nagyon szeretem ezt az illatot. Szájban hasonlóan ásványos-gyümölcsös-fűszeres. Közepes, tömör test, remek struktúra, tanítanivaló savak, érintésnyi tannin. Hosszú lecsengés. Mesés. Kérek még.
 
Vida Péter: Szekszárdi kadarka 2006. Nagyon kíváncsi voltam erre a borra is, de sajnos dugós volt. Újra kell próbálni.
 
Vylyan: Villányi kadarka 2007. Korábban már kóstoltam a 2003-asat meg a 2006-osat is. Azok tetszettek, kadarkásak voltak. Ez is rendben van, a legszebb villányi példány, amit kóstoltam. Rubin szín. Illata elsősorban málnás, picit meggyes, enyhén fűszeres. Szájban kiváló struktúrát mutat, sav-tannin egyensúly remek és finom gyümölcsös is. Szép kadarka, ajánlom.
 
Sebestyén: Szekszárdi kadarka 2008. A válogatás mellett megkóstoltuk Csaba „alap” kadarkáját is. Világos, kifejezetten piros szín. Illata először kissé kellemetlen, fülledt, enyhe csatornaszag beütéssel. Aztán ez némi levegőzés után távozik és alig észlelhetően kezd málnás-cukorkás lenni, melegedve szekszárdi fűszerek is előkerülnek. Megkóstolva sincs nagy lehidalás, vékony, enyhén gyümölcsös, nagyon egyszerű ital. Ennél többet várok.
 
Günzer Zoltán: Ördögárok kadarka 2007. Egész sötét bíbor szín. Illata kókuszos, vaníliás, meggyes, picit tán még szilvás is. Szép, de éppen merlot is lehetne. Szájban szintén nagyon intenzív, gyümölcsös, erőteljes hordóhatás. Szép, érett tanninok, hosszú utóíz. Szép vörösbor a műfaj kedvelőinek, de annyi köze van az én kadarkaeszményemhez, mint nekem a japán baletthoz.   
 
      A kóstoló után kissé csalódott voltam, hiszen a legtöbb bor nem hozta azt, amit egy kadarkától várok. Vagy egyszerű, vékonyka italok voltak, vagy az átlag vörösborízlést követve (sokszor egy ígéretes alapanyagot elrontva) a fajtajelleget háttérbe szorítva, túlzottan fásak voltak. Lehet szép kadart találni Szekszárdon és Villányban is, de kiemelkedővel még csak Egerben találkoztam. Sajnos a 3 nagy kedvencet (Orsolya, Gróf Buttler, St. Andrea) még nem kóstoltam együtt, de tervben van ennek megvalósítása. Nagyon várom, hogy egyre több kivételes bor készüljön ebből a remek szőlőből. Hajrá!   

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pengyomhegyi.blog.hu/api/trackback/id/tr251731342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szegediszomelijé 2010.02.05. 21:22:46

Hali!
Feldobtad a magas labdát:-) Mert akkor bemásolom a 2009 decemberi levelem a Szentandi, Bukolyi, Orsi kadarkákról:

Nemrég kis és lelkes társaságunk kadarka kóstolóra jött össze. Eme élményeimet szeretném megosztani.
5 borocska verődött össze. Ebből négyet vakon kóstoltunk, egyet „velkám” drinknek ittunk, mert az egy olcsóbb Kadarka volt, kilógott volna a sorból.

Ez Mészáros Pál mélybíbor! színű Kadarkája volt. Jó vörösbor, ám Kékfrankosra tippeltünk volna. Ebből vittem haza, Iwi otthon kóstolta. Ő azt mondta, elcímkézték…

Első tétel: Fantasztikus csábító, dögös, buja illat. Annyira gazdag, gyümölcsös fűszeres íz, lehengerlő bájakkal, hogy elkiáltottam magam: Ebből még venni fogok! Majd észbe kaptam: Csak nehogy a Buttler legyen! Utóíz kellően hosszú. Megjegyeztem, ennél jobbat ma már aligha iszunk! Na, ez volt az Orsi 2007-es Kadarka.
Második: Színben ua. a világos, kicsit barnás, kicsit téglás Kadarka szín, mint előbb. Kicsit visszafogottabb, ám így is gazdag illat. Feszesebb szerkezet, élénkebb savak vezetik. Fűszeresebb vonal, kevésbé bájolgó, mondhatni férfiasabb. Én ott hüppögtem, melyik a jobb, más stíl, egyaránt komoly értékek. Talán az adott hangulat döntheti? Végül ennél a tételnél tettem le a voksot. Egy cimbora kategóriával, egy kicsivel találta jobbnak az elsőt, egy pedig még a másodikat, amit nem más alkotott, mint Bukolyi László, a 2005-ös évből.

Harmadik: Újabb mélybordó! tétel. Így vakon megmondtuk, hogy Sebestyén Csabi új Ivánvölgyi Kadarkájáról van szó. Nem rossz, csak: nem kadarka jellegű, és nincs egy szintben az első kettővel. Igazából nem sok maradt meg róla, nincs jellegzetessége. És, a negyediknek sem volt a közelében.

Negyedik. Visszatértünk a Kadarka színhez! Illat: az 1. és 2. között. Íz: szintúgy, szóval, baromi jó bor! Én úgy summáztam, hogy ezek a borok célfotósok egymáshoz képest. Talán az eddigi legjobb kóstolósort alkották, és egyértelműen válaszoltak arra a kérdésre, hogy lehet-e a Kadarka nagy magyar vörösbor. Mert az idei év legjobb vörösborait ittam. A 4. egyébként a 07-es Magyalos volt. Ennek azért is örültem külön, mert végre jó, sőt, katartikus bort ittam Lőrincz bortárstól. A 3500 Ft polci ár több mint rendben, ezzel a minőséggel úgy 8000 táján találkozni, ha szerencsés az ember.

Más vidékekről nincs sok tapasztalatom. Ezen egriek élő, vidáman vibráló savait, gyümölcs koncentráltságát (tehát nem fa és tannin)viszont nehéz lesz bárhol is megközelíteni. Heimann rendben van, tőle kóstoltam a 2004-est -Tarnóczi Zoliéknál. Igen szép tétel volt, ha nem is az előzőek szintje. A 06-os is tetszett. Csípem még a Gedeont -alföldi szívem is élteti őket. A Kadarkájuk egy igen könnyű, mondhatni vékony ital. Az első kortynál csalódott voltam, de rájöttem, hozzáállás kérdése is. Könnyű, üdítő nyári bornak nagyon jó.
Orsiék egyébként a Szentandi Nagyanyagot nagyon dícsérték, szerintük legalább annyival jobb, amennyivel többe kerül. Nekem viszont az az árszint már sok..

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.06. 15:59:37

@ironman: Szia! Úgy tűnik hasonló az ízlésünk. Sajna a Buttler, Orsi, meg St. Andi kadarkákból szerintem összesen nem készül 5000 palacknál több és az is villámgyorsan elfogy. Nincs mese, résen kell lenni és tárazni belőle. A Magyalos mellett, ha még van rá lehetőség próbáld megkóstolni a St. Andi válogatását is, bár marha drága.

Szekszárdról is várna az ember komolyabb kadarokat,esetleg nagyobb tételben, de én onnan még tényleg nem kóstoltam kiemelkedőt sajna.

A Gedeont én picit talán túlzottan vékonykának találtam, de korrekt ital. Említetted, hogy alföldi vagy (én is). Honnan származol?

Még valami: a levelet amit bemásoltál megjelentetted valahol?

Szegediszomelijé 2010.02.06. 17:14:14

Szia!

Ezt a levelet Tarnóczi Zoliéknak küldtem a kóstoló után. (velük jó kapcsolatot ápolok)Itt persze minimálisan korrigáltam. Remélem, hármójuk munkája azért követőkre talál. Kevés bor, de szerencsére megy a hírük.
Én szegedi vagyok, itt kóstolgaatunk pár cimborával -pl- Drbarta, aki ide is bekommentelt. Nagyon jó hozzáállású kis társaság.
Remélem, nektek is összejön a jobbik Kadarka kóstoló!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.06. 18:09:38

Ha már ennyit emlegetjük azt az ominózus kóstolót, akkor én is bemásolom a jegyzeteimet, ha ez nem zavaró

Mészáros Pál Szekszárdi Kadarka 2007
Finoman fűszeres, visszafogott tannin, könnyed savak, tipikus, szerethető fajtajelleges kadarka a könnyebbik műfajból

Orsolya Görbesoros Kadarka 2007
Eszméletlen sokrétű, buja illat,szájban közepes test, sok gyümölcs , édes fűszerek, közepesen hosszú,kissé lágy savak, nagyon komplex, nagyon finom

Gróf Buttler Nagy-Eged Kadarka 2005
Zárkózottabb illat,előzőnél visszafogottabb ánizsos fűszeresség, a bor sokkal férfiasabb, szikár, ásványos, feszes, nagyon tömör test, határozott, lüktető savgerinc, elegáns és nagyon hosszú. Ez a bor méreteiben a sor legnagyobbja, de nem a leginkább fogyasztásra ösztönző

Sebestyén Iván-völgyi Kadarka 2007
Eddigiektől sokkal sötétebb szín,a bor koncentrált, szerkezete sokkal inkább épül tanninokra, utóízében a kissé szárító cseresség magára is marad, illat és ízvilágát fülledt-földes-avaros jegyek díszítik, nem igazán tűnik fajtajellegzetesnek, és kétségtelen gazdagsága ellenére eddigiektől sokkal kevésbé ösztönöz fogyasztásra

St.Andrea Magyalos Kadarka 2007
Illatában és díszítőízeiben nagyon hasonlít az Orsolya tételre, vidám, játékos, sokrétű fűszeresség és gyümölcsösség, attól egy egész picit hűvösebb karakterű, viszont szerkezetileg feszesebb, a savak nagyon szépek, folyamatosan és hosszabban vannak jelen, de a bor kereksége, finomsága emmiatt egyáltalán nem szenved csorbát. Gyakorlatilag kifogástalan kadarkának érzem, egyesíti az Orsolya és a Buttler előnyeit azok „hátrányai” nélkül.

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.07. 11:19:04

@drbarta: @ironman: Frankó, akkor mindenki szegedi. Illetve én nem vagyok az, csak már 10 éve itt élek elsősorban. Úgyhogy a kóstolók is itt vannak. 2 hét múlva megyek Bárdos Saciékhoz, illetve Berecz Stephaniékhoz. Ha kellene 1-2 palack bor tőlük szóljatok.
süti beállítások módosítása