HTML

Pengyomhegyi

Nincs más célom az életben, pusztán annyi, hogy amit gyerek- és tizenéves koromban útravalóul kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, azt megőrizzem, de úgy,hogy ne csak emlékeimben éljen, hanem aszerint is éljek: munkában, tisztességben, őszinteségben, a természet erejének maximális elismerésében.

Utolsó kommentek

  • Kohári Pisti: Szia! Köszönöm az érdeklődést! Ha nem is nálam -de remélem sokáig kitart;) Üdv, ... (2015.04.14. 22:05) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szép estét! :) Bízom benne, és szerintem rajtam kívül még nagyon sokan, hogy ez a blog még újra "... (2015.04.11. 22:46) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Szia. Ezt jó hallani. Készültem egy komoly munkára,és a "kilátástalanság" -ahogy te fogalmaztál a... (2015.04.11. 20:25) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szia! Nem egyedül jöttem el, hanem menyasszonyommal, és együtt is megyünk haza !:) szerencsére m... (2015.04.09. 21:15) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Üdv. Jelenleg baromfik vannak csak az udvarban. Gyopár egy telephelyre került öregségére -a hallój... (2015.04.08. 19:32) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Utolsó 20

Címkék

2003 (20) 2005 (30) 2006 (66) 2007 (62) 2008 (28) alom (28) bor (120) család (21) cuvée (30) eger (37) emberiség (21) felelősség (57) furmint (23) hárslevelű (19) időjárás (31) jk gyopár (28) kékfrankos (31) kép (272) kk böske (18) klub (54) komondor (248) kőröstetétlen (22) kt gyergyó (36) kutyakiállítás (31) madár (31) magyarság (45) mangalica (30) mudi (18) nagy zsolt (18) olaszrizling (24) pardi norbi (54) pásztorkutya (32) pengyomhegy (72) rudi petitjean (27) szekszárd (25) tagság (29) tenyésztés (103) tokaj (30) vers (36) Címkefelhő

2011.02.14. 23:42 Kohári Pisti

Komondor tenyésztés,avagy egy nap 24 órából áll...

Címkék: kép komondor mangalica tenyésztés jk gyopár kt gyergyó

Gönci kutyám ma reggelre 6 kis komondornak adott életet (3 kan,3 szuka).

Ide eljutni,ha nem is kalandos,de mindenképpen mozgalmas és nehézkes volt,amit most,a mai napon nagyon nehezemre esik kifejteni,de annyit megjegyzek:mindig mondom,hogy a komondor tenyésztés folyamata olyan lehet,mint a nap 24 órájának megélése.Vagyis,mikor örülünk,hogy szukánkat "sikeresen" befedeztettük egy kannal,azt vehetjük a nap néhány órájának,majd amikor szukánk nem marad üres a "sikeres",azaz összeragadással járó fedeztetés után és  "sikeresen" fial,világrahoz egynehány kis komondort,megint eltelt jó néhány óra hossza a napból,de ahhoz,hogy elérjük a 24 óra megélését,termésének élvezetét,a fedezésen,kihordáson túl,kell,hogy a szuka jól neveljen,elegendő teje legyen,a kicsik életrevaló,erős egyedek legyenek,majd felnőve rendben legyen velük számos elvárás szerint minden (pl. mondjuk úgy,a standardnak megfelelő pigment,fogazat,mozgás,felépítés,majd szaporaság,örökítőképesség,a célnak megfelelő jellem stb. stb.)

Tehát minden siker egyenként csak egy-egy órácska,de mindig érezhető,hogy messze még a nap vége...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az 5 kicsi még ma délelőtt el is pusztult.Oka annyi lehetett,hogy a 2009 őszén,2010 tavaszán épített ellető vályog épületet,2010-ben a mangalicáim lebontották és most,ebben a februári hidegben nem volt megfelelő hely a fialáshoz.2010-ben el kellett döntenem,hogy a víz alatt lévő karámból beengedem a 3 vörös mangalicát a hátsó udvarba -ahol tavaly Gönci 5 kicsit nevelt fel- vagy eladom,levágom őket idő előtt.Nem engedtem elkótyavetyélni a mangalicákat,beengedtem őket az udvarba,hogy ne a köröm puhulással,betegséggel fenyegetett helyen legyenek,hanem szárazabban,igaz,ez a döntés valószínűsítette,hogy a mangalicák lebontják a fialóhelyet,felszedik a téglaburkolatot,szétszednek ezt-azt.Amit lehetett lebontottak,szétszedtek,köztük az idei évre használatba állítandó fialó épületet is (egyszerűen szétrágták,megkezdték,majd szétdöntötték azt.)

 

Tavaly decemberében lettek a karámba beengedve az utolsó mangalica egyedek is,és ezidő alatt -decemberben,januárban- új építményt nem állt módomban készíteni.Gönci és Gyergyó kb. december közepén párosodhatott,amikor az autóm nem indult,hogy Göncivel Jászberénybe menjek eredti álomkanomhoz,Aranyötvös Delihez... Ez ugye,nem jött össze,az autóm egyik szenzorja megadta magát a mínusz 13 fok Celsiusban.

 

 

A párosodást,összeragadást nem láttam,csak,hogy Gyergyó "ráállt" a szoros követésre és néha-néha megugrotta Göncit... Jelét sem láttam annak,hogy Gönci tele van.Nem mentem vele ultrahangra sem.Az első alomnál 6 hetesen a tömege már másfélszerese volt eredti tömegének!Ehhez képest most alig változott az utolsó hétig.Most,egy hete látom,hogy Gyergyó nagyon "őrzi",követi Göncit tegnap este pedig feltűnően szagolgatta a szuka hátulját,Gönci pedig zabált.Tegnap estig nem számítottam fialásra...

 

Tegnap este megtapogattam és éreztem,hogy mozognak a kicsik,legalább 3-4 egyedre számítottam.(Nagyon boldogok voltunk átszámítva a 24 órás nap sikerét,talán néhány percre.. -ha ez így érthető...) Gönci tavaly is a direkt nagyobb méretű,fialásra is alkalmas házába fialt,most is.Éjjel háromszor voltam kint,és reggel,5:30-ra 5 kicsi már megvolt,nagyon hangoskodtak!Sajnos kettő teljesen kihűlt,három még küzdött,egy pedig még hátra volt.Gönci tisztogatta őket,de ezzel csak tovább hűtötte a kis testeket.Gönci előtt nyitvaállt a hátsó udvar,ahol a góré alá többször is bebújt,kapart.Gyorsan bealjaztam oda is,hátha szükség lesz a helyre.A nap folyamán mindet áthordta oda.Mivel,én reggeltől úton voltam,dolgoztam,csak estére láttam,hogy minden úgy történt,ahogy előző este valószínűsítettem.

Ebből a 24 órából egy-két óra "boldogság" járt nekünk...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://pengyomhegyi.blog.hu/api/trackback/id/tr342660605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása