HTML

Pengyomhegyi

Nincs más célom az életben, pusztán annyi, hogy amit gyerek- és tizenéves koromban útravalóul kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, azt megőrizzem, de úgy,hogy ne csak emlékeimben éljen, hanem aszerint is éljek: munkában, tisztességben, őszinteségben, a természet erejének maximális elismerésében.

Utolsó kommentek

  • Kohári Pisti: Szia! Köszönöm az érdeklődést! Ha nem is nálam -de remélem sokáig kitart;) Üdv, ... (2015.04.14. 22:05) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szép estét! :) Bízom benne, és szerintem rajtam kívül még nagyon sokan, hogy ez a blog még újra "... (2015.04.11. 22:46) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Szia. Ezt jó hallani. Készültem egy komoly munkára,és a "kilátástalanság" -ahogy te fogalmaztál a... (2015.04.11. 20:25) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szia! Nem egyedül jöttem el, hanem menyasszonyommal, és együtt is megyünk haza !:) szerencsére m... (2015.04.09. 21:15) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Üdv. Jelenleg baromfik vannak csak az udvarban. Gyopár egy telephelyre került öregségére -a hallój... (2015.04.08. 19:32) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Utolsó 20

Címkék

2003 (20) 2005 (30) 2006 (66) 2007 (62) 2008 (28) alom (28) bor (120) család (21) cuvée (30) eger (37) emberiség (21) felelősség (57) furmint (23) hárslevelű (19) időjárás (31) jk gyopár (28) kékfrankos (31) kép (272) kk böske (18) klub (54) komondor (248) kőröstetétlen (22) kt gyergyó (36) kutyakiállítás (31) madár (31) magyarság (45) mangalica (30) mudi (18) nagy zsolt (18) olaszrizling (24) pardi norbi (54) pásztorkutya (32) pengyomhegy (72) rudi petitjean (27) szekszárd (25) tagság (29) tenyésztés (103) tokaj (30) vers (36) Címkefelhő

2013.04.22. 22:07 Kohári Pisti

Az a baj... II.

Címkék: felelősség komondor tenyésztés

Mottó:

"Senki se csodálkozzék azon,hogy a rossznak az emberi életben olyan nagy szerepe van.A rossz tulajdonképpen az egyetlen feladat,amit meg kell oldanunk."

Hamvas Béla: A bor filozófiája, Editio M Kiadó Kft.

Nehéz lenne fenti mottó fényében mással kezdenem,mint azzal az alap igazsággal -mellyel éppen fenti gondolatot megerősítve illik tisztában lenni legalább a krisztusi korba lépett embereknek- miszerint az embernek semmi más alapvető célja nem lehet az emberi életben,mint jónak lenni!Ebből kifolyólag -senkit sem untatva a logikai sorral és következtetésekkel- röviden összefoglalva a "komondorozás" értelmét,lényegét,az említett krisztusi korra illik rájönni,hogy egy alacsony számú éves szaporulatot produkáló,szaporodási problémákkal sújtott magyar fajta esetében egyetlen módon lehet jót tenni,mégpedig,ha a fajta szaporodik.Esetünkben,természetesen kizárólag a törzskönyvezett állomány gyarapodásáról beszélünk.

Éjszakai CAC 2012-07-29 Gála 06.jpgKunok Kincse Gála (by Bmudi :)

Nos,minden ezzel ellentétes tett,tehát a fajta szaporodásának gátat szabó tett a Hamvasi értelemben véve rossz vallás eredménye,rossz magatartás eredménye.Minden olyan tett,amely gátolja a törzskönyves komondor állomány szaporodását,a fajta elleni tett.A félre értések elkerülése végett megemlítendő,hogy kéretik nem kiforgatni a szavaimat és direkt olyan,a tenyésztés során nélkülözhetetlen döntéseket "fajta ellenes" tettnek minősíteni,mint a bizonyos tenyészcélok szerinti párosítások létrehozása, az alom láthatón beteg egyedeinek szelektálása stb.

Ugyanakkor megemlítendő,hogy a fajta elleni tett -a rossz vallás gyakorlásának ténye- ha egy fajta gondozó szervezet nem tesz a fajta szaporodását gátló tényezők ellen.A törzskönyves komondor állomány szapora tenyészetei is eljutottak arra a szintre,hogy a törzskönyv nélküli állományt is gyarapítsák,hiszen pl. egy  hivatalos,azaz a fajtagondozó szervezet,a hkk tenyészminősítése nélküli,vagy a korhatár alatti párosításból származó egyedek törzskönyvezése 9.000 HUF a normál 1.500 / egyed helyett. Nyilvánvaló,hogy egyre több tenyésztő abban látja a megoldást,hogy csak azoknak az egyedeknek váltja ki a törzskönyvet,amelyek  már biztosan gazdára leltek... Nos,a fajta érdekében éppen arról kellene beszélni,hogyan csökkentsük a törzskönyv nélküli állományt,azaz hogyan kellene valóban a származások követhetőségét biztosítani,hogy ne vesszenek el a fajta számára.

Tehát,mi is a cél?Mi lenne?Fenntartani azt a rendszert,ami a privilégium osztást és privilégium elnyerést biztosítja,sőt,oda "fejleszteni",ahol az úgy nevezett minőségi tenyésztés folyik,azaz szűkül a játékba beleszólók köre... Persze,ezzel szűkül a részvevő komondorok száma is... Rossz vallás.Rossz magatartás.Azon kellene gondolkodni,hogyan bővüljön a kör,nemhogy tovább szűkítsük.Gazdasági szempontból -rövid távon- indokolt,de nemzeti érték szempontjából meglehetősen fura hozzáállás a magyar fajták,így a komondor tenyésztéséből származó bevételek megadóztatása is.Támogatni kellene,hogy vannak még félőrültek,akik komondort akarnak tenyészteni,nemhogy sújtani őket!Persze,a törzskönyves kör ezzel is szűkül,a szaporulat ezzel is csökken.

Mit mondhatnék?Vissza a gyökerekhez,a Gaál Péter féle "forrás" fogalmához.Szaporodjon,amiben van valami természetes!Mi a természetes?Mi lehetne a természetes?Az ösztönkészlet,ami biztosítja az életben maradást pl. egy nyáj mellett a farkasokkal,medvékkel körül vett élőhelyen,ösztönkészlet,ami biztosítja a nyájjal,vagy bármely haszonállattal történő harmonikus együttélést,illetve biztosítja a szívósságot,a fitneszt és a fajta fennmaradását,azaz szaporodását: szaporodókészséget,vemhesülést,utódgondozást és jó esetben a jó tulajdonságok örökítését.Szaporodás nélkül nincs miről beszélni.Érdekes,hogy mudis barátaim ezelőtt kb. 4-5 évvel mennyire meglepődtek és elborzadtak,amikor azt mertem mondani: egy-egy komondor egyedben az egyik legnagyobb érték,ha önálló szaporodásra képes.Megjegyezték:akkor hatalmas baj lehet,ha már ez az értékmérő!" "Ja.Ja-ja!" -ahogy Buck mondaná,aki látta a dzsungel szupermenyjét,érti.És mi változott azóta?Mit tett a fajtagondozó?Reménytelen.De nem a komondor!!!

Igen is vannak, megfelelő ösztönkészletű egyedek,csak számomra úgy fest,hogy össze kell őket hozni ergymással.Vannak jól szaporodók,jól nevelők,vannak közöttük szívósak,remek anatómiájúak,és vannak kifejezetten rettenthetetlenek.Sajnos,elmulasztottuk annak lehetőségét,hogy az elmúlt 100-150 évet arra használjuk,hogy el se jussunk erre a pontra,de ezen már kár búslakodni.A teendőnk úgy tűnik az,hogy "újragyúrjuk" az eredeti feladatokra alkalmas,szívós,szilaj fajtát -fajtagondozói segítség,támogatás nélkül... Ja és teendőnk,hogy megtanuljunk másképpen gondolkodni,mint eddig tettük:

"A rossz vallás maga a rossz magatartás.Ez a rossz magatartás minden rossz tenyészhelye és minden bűn forrása.Forrása elsősorban a morális hibáknak,mint amilyen a hiúság,az irigység,a kapzsiság,a szemtelenség,a kérkedés,az ízléstelenség.De forrása és tenyészhelye a büntetőrövénykönyv által üldözendő bűnöknek,a lopásnak,a csalásnak,a gyilkosságnak is.Az úgynevezett bűnök a rossz vallásnak csak utolsó konzekvenciái.De az úgynevezett morális hibák is csak következmények.Minek a következményei?A rossz magatartásé.A rossz vallásé.Mit kell tehát tenni?Szigorú törvényt hozni?Egyáltalában nem!Ez már a tünetekre vonatkozik,nem az okokra. (...) A magatartást kell megváltoztatni."

Hamvas Béla: A bor filozófiája. Editio M Kiadó

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pengyomhegyi.blog.hu/api/trackback/id/tr885230447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

karchasz 2013.04.23. 12:06:40

No, ezzel teljesen egyet tudok érteni, ugyanezt az első részhez nem írtam:)

Kohári Pisti 2013.04.25. 07:10:58

@karchasz:
Szia Lali!Érdekelne az első részhez kigondolt nézetkülönbség is.Nem azért gondolok és írok le valamit,hogy egyetértsünk,de annyira ismersz,hogy nyitott vagyok mások véleményének megismerésére!Szóval?

karchasz 2013.04.25. 21:07:50

Csak annyi, hogy felesleges koptatása volt a billentyűzetnek, kár korholni egy olyan szervezetet amelyhez gyakorlatilag nincs közöd. Ráadásul némi felelősség téged is terhel azért hogy ide jutott, nemcsak a passzív tago(ka)t.:)

Kohári Pisti 2013.04.26. 07:32:44

@karchasz:
Lali.Én hkk tag vagyok.Én Udvardiné Icától mondhatjuk,hogy mindig minden segítőkész együttműködést megkaptam.Egyetlen dologban nem láttam változást,ami említésre méltó,az meg a show komondor pálya mellé réges-régen időszerű másik,munka vonalú komondor pálya felépítése.

Az USA még mindig vitatja,hogy a globális klímaváltozás antropogén hatásra gyorsul,vagy sem... A hkk még mindig azt mérlegeli,mivel etesse a tagságot... A hkk nem a tagságról kellene szóljon,hanem a komondor fajtáról.

Nem korholom a hkk-t,ennél sokkal többről van szó:tagjaival együtt felelőssé teszem a helyzetért.Magammal,Veled és vezetőivel együtt.

virányos 2013.04.29. 17:34:22

@Kohári Pisti:
Szia Pista!
Együtt érzek gondolataiddal,de kicsit másként látom a komondor helyzetét, azaz annak a show kutyának a helyzetét, amit ugyanúgy hívnak, mint őseink pásztorkutyáját.
Igen ,őseink pásztorkutyáját többnyire hobbi kutyások mentették (?) meg a kipusztulástól. Ezek a jóhiszemű hobbi kutyások szervezetbe tömörültek és minden tőlük telhetőt megtettek, megtesznek a komondor beilleszkedéséért és bemutathatóságáért korunk show kutyás világában a felelős állattartás szellemében ( "minőségi tenyésztés,európai tartási körülmények,stb").
Kétségtelen dolog, hogy ezek a "civilizált" komondorok ugyanazoknak a pásztorkutyáknak a leszármazottai,amelyek a mi példaképeink.Néhányan ilyeneket szeretnénk faragni napjaink komondorából,azaz ugyanolyannak látni,ugyanolyan ösztönökkel, idegrendszerrel és egyéb tulajdonságokkal felvértezni,talpra állítani a komondor állományt.
Próbáltuk győzködni a HKK tagjait, vezetőségét igazunkról,de az mára már a Hkk tagjainak döntő többségét egyáltalában nem érdekli. Milyennek is kéne lenni egy munkáját végző pásztorkutyának? Többségüknek még a pásztor emberről meg a pásztorkodásról sincsenek valós fogalmai, nemhogy például a pásztorkutyák falkaösztönéről."Mára már nincsenek se nyájak,se pásztorok,se nagyragadazók" -ilyesfélékkel érvelnek.
A meggyőzés részünkről kudarcba fulladt, elbeszélünk egymás mellett.
Felesleges dolognak tartom az egymásra mutogatást, egymás felelőssé tételét a kialakult helyzetben.Tudomásul kell venni, teljesen más dolog az Fci kutyázás és teljesen más jellegű kihívás őseink pásztorkutyájának helyreállítása abból a kutya állományból, amelyekben még fellelhetőek a pásztorkutyás ösztönök.
Ha mind a két oldal tudomásul veszi és elismeri egymás tevékenységét, semmi akadálya sincsen időnként akár az együttműködésnek sem.
Meg kell jegyeznem, hogy a munkakutyás állomány létrehozásához nagyobb populációból történő merítésre van szükség, mint azt a mai tk-s állomány lehetővé tesz, ugyanis a tk-s állomány kétharmadában már alig-alig lelhetőek fel pásztorkutyás tulajdonságok.A nem tk-s állomány bevonására pedig a HKK-ban nincsen lehetőség, csak költséges dns vizsgálatok útján,amit egy átlagos mai komondor tenyésztő anyagi lehetőségei nem engednek meg.
A tárgyalások még folynak a fajtagondozó szervezettel a pásztorkutyázásról, de megvallom, nagyon kicsi az esély arra, hogy érdemben együtt tudjunk dolgozni.

karchasz 2013.04.29. 20:46:42

Karcsi, eddig mindig arról volt szó, hogy a törzskönyv nélküli állomány nagy része a törzskönyves állomány leszármazottjaiból alakult ki. Akkor mitől lennének úgy egyben jobbak? Van azok közt is jó (és szép) meg a törzskönyves állományban is. De nagy kár lenne bevonni a tenyésztésbe a bizonytalan származású egyedeket, legyen az bármilyen jó is. Persze tudom hogy van erre szándék, és tudom hogy gátlás nélkül meg is teszik előbb utóbb, és azt is gondolom, nem ez lesz az első eset... Csak nem árt ha tudjátok, nekünk vevőknek nem nagyon tetszik ha ti tenyésztők sumákoltok...

virányos 2013.04.30. 16:04:58

@karchasz:
Lajos! Egyrészről igazad van, a nem tk-s állomány ősei tk-sok voltak.
Viszont van mondjuk 1000 tk-s kutya, amelyek közül mondjuk van 100 jó idegrendszerű és van 3000 tk nélküli,amelyek közül van 300 jó idegrendszerű kutya. Megjegyzem , a tk nélküliek származását is általában lehet tudni.Ráadásul egy tk nélküli kutya származását illetően nem szoktak trükközni.

Szerinted mikor járunk jobban,ha a 100 egyed jó kutyáiból állítunk elő egy jó állományt,amiből előbb-utóbb nem tudunk továbblépni,vagy hozzányúlunk egy elfelejtett vérvonal tk nélküli,ugyanakkor stabil idegrendszerű kutyájához?

karchasz 2013.05.07. 11:01:06

@virányos: kicsit késve, de sűrű napokon vagyok túl:) ha a matematikát nézzük, maximálisan igazad van, jobb a nagyobb halmazból meríteni. De, itt jön a tenyésztés, bennem némi aggodalmat vált ki, hogy a 300 komondor hiába jó, azért valószínű hogy legalább felének a származása a feledés homályába vész. Így aztán a legszorosabb beltenyésztés is összejöhet,hibák jöhetnek elő, akár idegbeteg foghiányos, folyós szemű kutyák is. Persze, eljöhet az idő, mikor be kell vállalni ezt a kockázatot, de véleményem szerint, és látva az idei eddigi szép számú szaporulatot még nincs itt az idő.

jánosbácsi (törölt) 2013.05.15. 19:43:49

@virányos: Tisztelettel ( nem ismerjük egymást ), de nem értek egyet a végét illetően: számtalan komondort ismertem, több volt is nekem. Küllemi hibáktól eltekintve mindegyik ízig-vérig pásztorkutya volt! Izig-vérig!!
Belül még nincs leromolva - csak kívül. Oda még a kedves tenyésztők keze nem ért el: egyenlőre. Lehet egy-két idegbeteg kutya, de szerintem ott is inkább a hozzá nem értés miatt "megszaladt" viselkedés a jellemző. Én egy olyan komondort sem láttam, ami annak nézett ki de nem úgy viselkedett! Csodálatosan viselkednek! Köszönöm, ennyit akartam mondani!

Kohári Pisti 2013.05.15. 21:53:25

@jánosbácsi:
Sokszor utalsz arra,hogy a múltban milyennek ismerted meg a komondort?Ezek mikori tapasztalatok,ha megkérdezhetem?És milyenek a jelenlegi tapasztalataid?Mitől csodálatos egy komondor viselkedése szerinted?Mitől más mondjuk,mint bármely más fajtáé?Érdekelne,kinek,mitől komondoros,vagy csodálatos egy komondor viselkedése!

jánosbácsi (törölt) 2013.05.16. 05:08:51

@Kohári Pisti: Ezek az elmúl 30 év tapasztalatai, egészen tavalyig. Tavaly pusztult el a 12 éves kanom. Tehát ezek múltbéli (közeli múlt) és jelen tapasztalatok.

Mitől csodálatos? Hát egyfelől azért mert nagyon szilaj kutyák. A szilaj nem harapósat jelent, nálam. Hanem azt a tüzes temperamentumot ahogy a kapunál viselkedik, ahogy másik kutyával viselkedik - ebből világosan látható hogy viselkedne egy ragadozóval. Aztán mert az egész kutya olyan "óvatos". Ahogy járkál, ahogy ismerkedik, ahogy gyerekekkel bánik. Aztán az, hogy sosincs láb alatt, de mindig ott van mellettem. amikor kertészkedek - sokszor mert nagy a kert - végig el nem mozdul mellőlem, de még sincs láb alatt. Szeretem a viselkedését - jobban mint a külsejét.
Más mint a többi kutya. Dehát mindegyik különbözik kissé a többitől. Egy kuvasz más mint egy briard, egy puli más mint egy sarplaninac, egy boxer más mint egy óriás schnauzer.
A komondor karakteres kutya és "nehéz" kutya. Nehéz amiatt hogy makacs, és kemény. És verekedős. Az én kanom nagyon verekedős volt, 11 hónapos kora után már más kan kutyához nem lehetett vinni, mert nekiment. Egyébként kétszer embert is harapott. Nem volt nagy, csak közepes. 75 cm, és 47-48 kg volt. Átlagosnak mondanám. Kemény kutya volt, de óvatos is. A kapunál olyan volt mint egy tigris - fektéből ugrott fejmagasságba, ha valaki megállt és nem tetszett neki. Külső szemlélőként meg sem próbáltam volna bemenni hozzánk - miközben tudtam hogy kicsi a valószínűsége annak, hogy komolyan bántson embert. A két harapása is inkább csípés volt.
Ismertem olyan kant, aki simán letépett bárkit! És bazi nagy volt. Tehát az amit írnak egyesek, hogy blokk van benne az emberek felé - nem igaz. inkább csak a család felé. És láttam többször ahogy szukák körbefogják az idegent - aki eltávolodott a gazdájuktól - és nem engedik.
A legrosszabb tulajdonsága, hogy ha több szuka van együtt, képesek összefogni az egyik ellen és megölni. mondjuk mert tüzel.

Szóval a komondor bonyolult kutyának látom, de mégis való kezdőbb tartónak is mert van benne egyfajta "fékek és ellensúlyok rendszere" - politikai kifejezéssel - és biztonságosan tartható.

Ami nagyon rossz, hogy a "fősodor" küllemre tenyészti. Például hatalmas, erős, temperamentumos kant lehúznak, mert a farka nem áll meg vízszintesben.
Vagy földig érő szőrben tartják - kínozzák a kutyát amíg el nem pusztul mert azt hiszik ilyen a komondor. Pedig ekkora szőrben életképtelen és csak kínlódik.
Alapvető hibák vannak az állományban - méret, pigmentáció,diszplázia, stb, de a szőrrel meg a farokkal vannak elfoglalva. Funkcióját tekintve ezek pedig másodlagosak.

jánosbácsi (törölt) 2013.05.16. 05:15:36

mégegy eszembe jutott. Hogy mitől pásztorkutya? Mert pont úgy kíséri a gazdáját - a védendő személyt, ahogy erdélyben a pásztorkutyák a nyájat. Megy vele, lefekszik és figyeli. Aztán ha arrébb megy követi, de "távolabbról", és vigyáz rá továbbra is. Pont mint az erdélyiek - sokszor láttam élőben. Tehát nagyon is pásztorkutya.

Kohári Pisti 2013.05.16. 23:33:15

@jánosbácsi:
Köszönöm!Nagyon jó volt olvasni a "definiálását" a csodálatos komondornak! Üdv!Gyere máskor is.
süti beállítások módosítása