HTML

Pengyomhegyi

Nincs más célom az életben, pusztán annyi, hogy amit gyerek- és tizenéves koromban útravalóul kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, azt megőrizzem, de úgy,hogy ne csak emlékeimben éljen, hanem aszerint is éljek: munkában, tisztességben, őszinteségben, a természet erejének maximális elismerésében.

Utolsó kommentek

  • Kohári Pisti: Szia! Köszönöm az érdeklődést! Ha nem is nálam -de remélem sokáig kitart;) Üdv, ... (2015.04.14. 22:05) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szép estét! :) Bízom benne, és szerintem rajtam kívül még nagyon sokan, hogy ez a blog még újra "... (2015.04.11. 22:46) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Szia. Ezt jó hallani. Készültem egy komoly munkára,és a "kilátástalanság" -ahogy te fogalmaztál a... (2015.04.11. 20:25) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szia! Nem egyedül jöttem el, hanem menyasszonyommal, és együtt is megyünk haza !:) szerencsére m... (2015.04.09. 21:15) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Üdv. Jelenleg baromfik vannak csak az udvarban. Gyopár egy telephelyre került öregségére -a hallój... (2015.04.08. 19:32) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Utolsó 20

Címkék

2003 (20) 2005 (30) 2006 (66) 2007 (62) 2008 (28) alom (28) bor (120) család (21) cuvée (30) eger (37) emberiség (21) felelősség (57) furmint (23) hárslevelű (19) időjárás (31) jk gyopár (28) kékfrankos (31) kép (272) kk böske (18) klub (54) komondor (248) kőröstetétlen (22) kt gyergyó (36) kutyakiállítás (31) madár (31) magyarság (45) mangalica (30) mudi (18) nagy zsolt (18) olaszrizling (24) pardi norbi (54) pásztorkutya (32) pengyomhegy (72) rudi petitjean (27) szekszárd (25) tagság (29) tenyésztés (103) tokaj (30) vers (36) Címkefelhő

2010.05.04. 11:20 pardi norbi

Somlói esszencia

Címkék: 2006 2005 somló furmint badacsony kéknyelű hárslevelű hollóvár 2007 2008 istvándy takács lajos juhfark somlói apátsági pince tornay

 

Néhány nappal ezelőtt nagyszerű borélményben volt részem, amelyet ezúttal is szeretnék megköszönni drbartának, ugyanis ő követte el annak a remek sornak az összeállítását, amely csupa-csupa somlói komoly bort tartalmazott (egy badacsonyi mellett). A cél az volt, hogy egy erős sort kóstoljunk Somlóról, hogy az általunk ismert legkomolyabb borok megkóstolásán keresztül nagyjából képbe kerüljünk, hol is tart jelenleg a Hegy faggatása. Mivel számos bor félédes-édes kategóriában mozgott, nem lett volna okos dolog vaktesztelni, amelyet egyébként én szeretek. Kóstolási sorrendben az alábbi borok kerültek sorra:
 
Somlói Apátsági pince: Juhfark 2008. Halvány arany színű, olajosan mozgó bor. Impresszív. Illata először kissé gyógyvizes, enyhén fűszeres, majd ezek helyét egyértelműen átveszi a gazdag ásványosság és érett gyümölcsösség. Az illat már kezdetben is intenzív és ez csak egyre jobban gazdagszik. Megkóstolva sem nyújt csalódást, nagytestű, öblös bor, kellemesen déli gyümölcsös és kifejezetten sós-ásványos. Erőtől duzzadó nedű, izmos savakkal, némi maradékcukorral. Többek egyelőre túlzottan fiatalnak találták, nekem már most is kifejezetten szimpatikus és fogyasztom is, de megítélésem szerint komoly jövő előtt áll, megkísérlem végigkísérni alakulását.  
 
Somlói Apátsági pince: Juhfark 2007. A tavalyi év felfedezettje volt számomra, sajnos nem vásároltam belőle eleget és a pincémet már nem lakja egyetlen palack sem ebből a csodálatos borból (de legalább akiknek akartam megmutattam). Közepes aranyszínű. Nagyon tiszta, érett, mézes-déli gyümölcsös illata imádnivaló. Én legalábbis nagyon szeretem. Teste még a 2008-as öcsikéjéhez képest is nagy, robosztus, nyugalmat sugároz. Mindehhez végtelen kedvesség társul (olyasmire tudnék asszociálni, mint az a 130 kilós egyszerű parasztember, akit kenyérre lehet kenni olyan szelíd, de ha begorombulna gond nélkül elintézne egy csapatra való suhancot). Nagyon egyben van a bor, mindene hatalmas és érett, szerintem most jár a csúcson. Elviselnék még benne némi dinamizmust, de engem így is lenyűgöznek gazdag ízei, sóssága, hihetetlenül hosszú utóíze.
 
Hollóvár: Furmint 2008. Ha a SAP borok kedvesek voltak és Somló bájos arcát mutatják meg számunkra, akkor Lajos borai elsősorban (és másodsorban is) a szerkezetről szólnak. A boroknál leginkább a struktúrára érdemes figyelni, mert (főként a fiatalabb tételeknél) bizony sok gyümölcsöt nemigen kapunk, zseniális savakat, meg gazdag ásványosságot viszont igen. Sötétebb citromszínű. Illata kezdetben gyógyszeres, majd ez lassan távozik szinte teljes egészében (lehet palackfüggő is, de én az ominózus húgyszagot nem éreztem, pedig tisztában vagyok azzal, hogy az milyen). Kóstolása során magabiztos savgerinccel találkozunk, olyan érzése van az embernek, mintha ez a bor sosem öregedhetne meg. A kortyot így nagyon magasra tudják emelni a savak, amelyek rezegnek, pulzálnak, kényeztetnek. Gyümölcsössége visszafogott, nemúgy sóssága. Utóíze hosszú. Szigorú, hibátlan szerkezetű bor.
 
Tornay: No. 71 juhfark 2006. Tavalyi emlékeim szerint a 2007-es Tornay prémium borok nagyon tetszettek, a 2006-osakat is kóstoltam és kedvezően ítéltem meg őket. Ez a bor viszont kimaradt a kóstolásból valahogyan. Halvány arany szín. Illata nem igazán különleges számomra, leginkább banános-vaníliás krémtúróra emlékeztet. A gyümölcsök és ásványok szinte teljesen fedésben. Pedig a szerkezete rendben van, az érett és elegendő savak szépen ellenpontozzák az édességet, konzisztenciája igen finom. A gond az annyi, hogy jobban szeretem, ha egy szép savgerincre ásványok, gyümölcsök, meg fűszerek vannak felfűzve, nem pedig a hordós érlelés uniformizáló jegyei, amelyek így meglehetősen egysíkúvá teszik a bort. Utóíze hosszú, leginkább vaníliás.
 
Hollóvár: Hárslevelű 2005. Szerencsére sokadjára kóstoltam ezt a hársot. Megítélésem szerint most csúcson van, hogy meddig marad ott, jó kérdés. Minden komponens összeérett és egy magabiztos, csiszolt bort hozott létre. Mély aranyszín. Illata kezdetben közepesen intenzív, de folyamatosan fejlődik, kibontakozik és sok-sok szépséget megmutat: kiszagolhatunk mézet, aszalt sárgabarackot és déli gyümölcsöket, ásványosságot. A korty lekerekedett és nagyon tartalmas, a jelentős mennyiségű maradékcukor és sav szép balanszban. Sokrétű, cizellált bor, nem nagyon lehet belekötni, csodálatos.  
 
Istvándy: Szemelt kéknyelű 2006. A kakukktojás. Ez a bor már egyértelműen érzetre is édes. Sötét citromszínű. Illata visszafogott, számomra leginkább szőlőt és őszibarackot idéz, valamint egy halvány technokolos jegy is érezhető, ami később eltűnik szerencsére. Szájban gyorsan világossá válik, hogy jóval édesebb az eddig kóstolt tételeknél, leginkább szép gyümölcsösségét és finom savait emelném ki. Az én ízlésem még elbírna némi savat, ami magasabbra tudná emelni a bort, így marad némi hiányérzetem. Szép tétel, de egy hasonló árú, jól elkészített tokaji desszertbor mellett nem rúgna labdába.
 
Somlói Apátsági pince: Kései furmint 2007. Sötét aranyszín. Mozgása (inkább mocorgása) már előre sejteti, hogy nagyon koncentrált bor. Illata nagyon gazdag: aszalt kajszi, mangó, botritiszes gombásság, fűszeresség, ásványosság. Gyönyörű. Kóstolni csak kis kortyokban érdemes hihetetlen komplexitása és töménysége miatt. A pontos analitikai paramétereivel nem vagyok tisztában, de egy komolyabb aszú beltartalmi értékeivel vélem ekvivalensnek. Mindenből sok van benne, a savtartalmára nagyon kíváncsi lennék, mert a jelentős mennyiségű maradékcukrot remekül kordában tartják. Utóíze gazdag és hosszú. Különlegesség a Somlóról.
 
            Nagyon erős volt a mezőny. Nem változott a véleményem, miszerint jelenleg a Hollóvár és a Somlói Apátsági pince borai állnak legközelebb a Somló kvalitásának megmutatásához. Két teljesen más stílusú pince, csodálatos borokkal. Csak remélni tudom, hogy a jövőben bővül a kör és a Hegyről minél több kiváló bor fog születni. Drbarta tanulságosjegyzetei itt olvashatóak.
 
 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pengyomhegyi.blog.hu/api/trackback/id/tr421973434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.04. 12:23:25

Szép írás! Nagyon sok mindent hasonlóan láttunk, bizonyos dolgoknál eltérő súllyal számítottak bele leírásainkba az egyes részletek, de így van ez jól! Ha nem bánod én is tettem egy linket ide, az én bejegyzésem végére.
Tegnap nyitottam 07-es Hillát, és bebizonyosodott, hogy nekem az a kedvencem a pince évjáratából, pedig eleinte azt éreztem legkevesebbnek. Érdekes a jelenség, de az is lehet, hogy az én ízlésem változott meg az elmúlt évben.
Azért jó nekünk, hogy ilyeneket iszunk!:)

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.04. 16:01:03

@drbarta: Köszi szépen!

2007-es Hillából még egy-két palackom nekem is van, lehet egyet hétvégén én is megvizsgálok.

Egyet kell értenem, baromi szerencsések vagyunk, hogy lehetőségünk van nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő borokat inni!!!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.05. 08:33:19

Szia Norbi!

Nagyon tetszik a 07-es Juhfarkkal kapcsolatos asszociációd. Nekem is nagyon hasonló elképzeléseim vannak a Juhfarkról.

Már vagy tíz éve nem tudok szabadulni az érzéstől, hogy a Juhfarkban van egy békés, parasztos stílus amit nem tud levtni és lehet nem is akar. Engem persze ez nem zavar :)

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.05. 11:17:42

@BZoltan: Szia Zoli!

Örülök, hogy hasonlóan gondolkodunk a juhfarkról. Kíváncsian várom az újabb borokat és azt, hogy legyen még vagy 10-15 olyan termelő Somlón, aki komolyan veszi ezt az ígéretes fajtát. Akkor talán megtudjuk mire képes.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.05. 18:03:03

@pardi norbi: Én igazándiból már annak is nagyon örülnék ha lenne 10-15 olyan termelő a Hegyen aki bármit komolyan vesz.

A juhfarkban szerintem hatalmas potenciál van és nekem az a tapasztalatom, hogy nagyon nagy igény van az egyenes, őszinte, önmagánál többnek, másnak látszani nem akaró juhfarkra.

Mi 1700 palackot töltöttünk le ebből a 2008-as Juhfarkból tavaly novemberben és május elsejével 600 palack van a pincében. Szerintem július elejére elfogy ez a tétel.

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.06. 10:25:57

@BZoltan: Teljesen egyetértek. Olyan juhfarkra, mint a tietek "vetődnek" az emberek, azok is, akik nem különösebben borbuzik, csak szeretik a jó bort.

Erről jut eszembe. Biztosan emlékszel, hogy talán tavaly volt az Alkeszen egy vita, hogy milyen magyar fajtával (vagy fajtákkal) mutassuk be az országot. Ott aztán mindenki mondott olaszrizlinget, meg furmintot, de egyetlen olyan hozzászólásra sem emlékszem, akik komolyabban elgondolkoztak más fehér fajtákon. Pedig a juhfark, az ezerjó meg valószínű több más régi fajta is csak azt várja, hogy megvizslassuk mire képes. Persze ez marha sok idő, de érdemes lenne megpróbálni, ugyanis egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy az általam is nagyra tartott olasz meg furmint a legjobb magyar fehérbort adó szőlő.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.08. 16:33:18

@pardi norbi: Igen, emlékszem erre a zászlóshajó fajtáról folytatott vitára.

Ez a vita tulajdonképpen még nem zárult le, gyakorlatilag majdnem minden szakmai és fogyasztói fórumon ez visszatérő téma.

Mostanában több befolyásos társaság beállt a furmint mögé, az olaszrizling pedig annyira elterjedt és mivel jelen van majd minden borvidékünkön így sokaknak triviális választás.

Szerintem és az én tapasztalatom szerint a juhfark tud mindent amit az olaszrizling tud és az ezerjó az legalább olyan jó fajta mint a juhfark.

Nekem amúgy szimpatikus még a sárfehér is, mert az jól érzi magát homokon is (ittam már kiválló csengődi és soltvadkerti sárfehért) és a kötöttem talajú borvidékeken is.

Szerintem előbb utóbb lecseng ez a furmint hullám :) és több figyelmet kapnak ezek a nagyon tehetséges, de elhanyagolt fajták.
süti beállítások módosítása