HTML

Pengyomhegyi

Nincs más célom az életben, pusztán annyi, hogy amit gyerek- és tizenéves koromban útravalóul kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, azt megőrizzem, de úgy,hogy ne csak emlékeimben éljen, hanem aszerint is éljek: munkában, tisztességben, őszinteségben, a természet erejének maximális elismerésében.

Utolsó kommentek

  • Kohári Pisti: Szia! Köszönöm az érdeklődést! Ha nem is nálam -de remélem sokáig kitart;) Üdv, ... (2015.04.14. 22:05) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szép estét! :) Bízom benne, és szerintem rajtam kívül még nagyon sokan, hogy ez a blog még újra "... (2015.04.11. 22:46) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Szia. Ezt jó hallani. Készültem egy komoly munkára,és a "kilátástalanság" -ahogy te fogalmaztál a... (2015.04.11. 20:25) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szia! Nem egyedül jöttem el, hanem menyasszonyommal, és együtt is megyünk haza !:) szerencsére m... (2015.04.09. 21:15) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Üdv. Jelenleg baromfik vannak csak az udvarban. Gyopár egy telephelyre került öregségére -a hallój... (2015.04.08. 19:32) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Utolsó 20

Címkék

2003 (20) 2005 (30) 2006 (66) 2007 (62) 2008 (28) alom (28) bor (120) család (21) cuvée (30) eger (37) emberiség (21) felelősség (57) furmint (23) hárslevelű (19) időjárás (31) jk gyopár (28) kékfrankos (31) kép (272) kk böske (18) klub (54) komondor (248) kőröstetétlen (22) kt gyergyó (36) kutyakiállítás (31) madár (31) magyarság (45) mangalica (30) mudi (18) nagy zsolt (18) olaszrizling (24) pardi norbi (54) pásztorkutya (32) pengyomhegy (72) rudi petitjean (27) szekszárd (25) tagság (29) tenyésztés (103) tokaj (30) vers (36) Címkefelhő

2011.10.11. 05:58 Kohári Pisti

Kihívás -irány Gyömöre!

Címkék: kép használat komondor kt gyergyo

Nos,ami Királytelki Gyergyó gyömörei kirándulását illeti,tökéletes elégedettséggel tölt el.Igaz,ez első sorban nem annak köszönhető,hogy a "bundát szaggatta",hanem egyszerűen azt hozta,amit vártam tőle,amilyennek megismertem és amilyenné neveltem.Apró élménybeszámolót kerekítek Gyergyó kutyám nem kis teljesítményéről.

 

 

 

Nem arról vagyok híres,hogy fogom a komondorjaimat és bejárom vele a fellelhető kiállításokat,vagy jókat kirándulunk.Nem ezért vannak a kutyáink.Jellemzően Gyergyó évente egyszer-kétszer megy kapun kívülre,nagyjából az oltásai miatt.Így volt ez első és talán utolsó kiállítási szereplése idején is,ami óriási élmény volt számomra,hiába csak a Kit.3. pozíciót érte el.Éppen azért,mert egy addig a szocializációjából kimaradt szituációban -tömeg,kutyák,ismeretlen helyzetek sokasága- gond nélkül helyt állt.Na,pénteken este erre alapozva célba vettük Tét település rugalmas kiszolgálóival megáldott panzióját.Mintegy 3 óra hossza utazás után meg is érkeztünk és mielőtt kidőltünk volna,utánanéztem,hova is lehet elhelyezni ott egy komondort,főleg,hogy egy már a garázsban várja a reggelt.. Nos,nem sokat tökölésztünk,egy vödör vízzel megáldva a belső parkoló egy táblájához kikötöttem láncával és ott hagytam -majd jövünk.

Mivel,rövid éjszakánk első felvonásában rémálmaim voltak,amiben egész másnap Gyergyót kerestük Tét és Gyömöre környékén,nagyjából 2:19 körüli időpontban fogtam magam felöltöztem és lementem Gyergyóhoz,merthogy egy kukkot nem hallottam a parkolóból.Gyergyó ott feküdt,várt.Megkönnyebültem.Elengedtem,körbejelölt minden lehetséges helyet,majd visszakötöttem.9.00 körüli indulásunkkor ismét odaballagtam és akkor már tudtam,hogy egy ilyen tanyasi,mangalica bosszantó komondor nálam máris ötösre teljesített utazása és ilyen éjszakája során mutatott higgadtságával.Én már csak jobban szerettem megint,mint egy napja,pedig a teszt rész még eztán' jött.

 

 

 

A teszt egy részéről a kikötött "őrzésről" kaptam Nagy Baliházi Zsolttól felvételt,amit próbálok ide beszúrni. (Ezúton is köszönöm szépen Zsolt!) Bár Gyergyó -2,5 éves korára kialakult hierarchiánkban,melyben igen keményen ledomináltam eddig is,a váratlan (pórázos) és legalább annyira ismeretlen (kikötés) helyzetben- labilisan teljesített,a próbatételek során engem keresett,hogy most mit is csinálhat,mert dicséretet kap,vagy leálljon,mert orrba vágom,mégis szeretném ide feltenni,hiszen nincs benne titkos rész és nem is tudott meglepni saját kutyám,szerencsére -ez azt igazolja,hogy itthoni viselkedésével/viselkedésünkkel kapcsolatban helyes következtetéseket vonok le,amit el is várok magamtól fiatalkori minimális kiképzői tapasztalásaimmal és kis ideje tartó komondorozásommal.

Márpedig véleményemet a teszt végére a segéd is megerősítette,elcsesztem a kutyát,mert túl dominánsan viselkedtem vele... Tanulságos,bár hozzátartozik a történethez,hogy Gyergyó maga is domináns típusú kan volt már egészen kis korában,így viselkedésével,más kutyáimmal való kemény,domináns viselkedésével rendszeresen kivívta,hogy beavatkozzak működésébe,nehogy egyszer,mondjuk ilyen korára át akarja venni a falkavezér szerepet -kissé túllőttem a célon.

Kaptam egy terület őrzős videót,így azt felteszem és beszélhetünk róla,de addig is gratuláció mindenkinek,aki vállalta a kutyás kirándulást és megmérettetést,valamint türelem,mert jövök még Gyergyó x Gyopár utódjával,Acsával,azaz Betyárral!Ő is ott volt a teszten 18 hónaposan,melynek végére a segéd megjegyezte:"Jó alapanyagból van."

Amennyiben lehetőség nyílik rá,szeretném,ha az általam leginkább szakértőnek elfogadható Nagy András (maglor) írna ide néhány őszinte véleményt és megbeszélhetnénk,akár Gyergyón keresztül is mindazt,amit a kutyából,a gazdából,vagy éppen a segéd működéséből láthatunk!Őszintén.Várom mindenkinek az észrevételét!

 Hajninak köszönet a képekért!!!!

 

Nos,sikerült megkapnom Nagy Zsolttól a pórázos videót,talán ez beszédesebb.Beszúrom.(2011.okt.13.)

 

 

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pengyomhegyi.blog.hu/api/trackback/id/tr813293158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Maglor 2011.10.12. 13:48:47

Szia!

Alapvetően egyetértek a segéddel. Ebben a kutyában megvan a bizalmatlanság, még az agresszióra való hajlam is, de nincs meg hozzá az idegrendszeri stabilitás, nem bátor.

Az mindenképpen pozitívum, hogy már a teszt előtt is figyeli a környezetét és lereagálja a történéseket. Amint a segéd közelít mély hangon ugat. Ugyanakkor nem mozdul, lelapulva figyeli a közeledőt. Megfigyelhető, hogy bár nem vékonyodik el teljesen a hangja, de ahogy a segéd közelebb ér az öblös ugatásból vakkantások lesznek. Már ez beszédes. Szerencsétlen szitu, hogy a kutya mozgástere korlátozva van a kerítés által így nincs lehetősége elhátrálni, főleg, hogy oldalról a bódé is bezárja. Amikor beszorul a sarokba egy odakapással kitör, de ez nem tévesztendő össze a bátor kutyákra jellemző harapással amikor már a lánc hatósugarának szélén azonnal megharapja a behatolót. Azt azért hozzáteszem a kutya védelmében, hogy - bár ezen a felvételen nem látszik - de igen valószínűnek tartom, hogy a bámészkodó tömeg őt is körülvette, mint a többi kutyát. Ez (főleg, hogy a háta mögött a kerítés bezárja) igen nagy plusz nyomást helyez a kutyára. Ehhez képest nem visítozik, nincs maga alá húzva a farka... Minden esetre a második próbánál is az a vége, hogy amikor már az ugatással nem tudja elriasztani az embert a menekülést választja.

Azt gondolom, hogy ház- telepőrzőnek megfelelő kutya lehet, mert figyel, jelez, és szinte biztos, hogy a kerítés nyújtotta biztonságban igen komoly ugatással fogadja a közeledőt. Egy elszánt, határozott ember minden bizonnyal ott is el tudná kergetni, de egy átlagos, kutyához nem értő próbálkozót simán elriaszt. Tenyésztés szempontjából elgondolkodtató a stabilitás hiánya bár jogos lehet a kérdés, hogy hol van a teszteken jobbat mutató konkurencia...

Üdv! András

Kohári Pisti 2011.10.13. 08:49:56

@Maglor:
Szia!
Köszönöm,hogy időt szántál rá és leírtad véleményed.Talán érdemes a pórázos videót is megnézni,amit most kaptam meg.Kérlek,ennek alapján is írj véleményt,mert szerintem így lehet teljes a kép!
Köszi!

karchasz 2011.10.20. 09:28:56

Kicsit ünneprontó leszek... Hogy miért pont nekem kell fölvállalni ezt a szerepet, azt nem igazán értem, mert bár fölhívtad rá a figyelmet, mégse nagyon írogatják le a véleményüket-érzéseiket a teszten résztvevők se, és a partvonalról szurkolók se, és az ellendrukkerek se.
Valószínű hogy már minden kutya videója ki van vesézve, én magam is kikértem a Maglor véleményét egy jószágról, amely érdekel(het)majd esetleg valamikor...
Szóval vajon mit látunk ezeken a jószágokon? A valóságot? Tudjuk mit miért csinálnak? Ha nem tudjuk vesszük a fáradságot és utánakérdezünk? Vagy borzasztó boldogok vagyunk, mert a kutya megharapta a segédet és ezzel minden O.K.
Persze nagyon jó, hogy már nekünk komondorosoknak is van néhány olyan videó, amit föl lehet rakni a honlapra, ellensúlyozni a konkurens pásztorkutyások ilyen jellegű túlsúlyát a világhálón.
De az lenne a fontos -szerintem- hogy a meglévő jó, és türhető kategóriába sorolt egyedekből kellene a jövő bátor komondorait a tenyésztőknek összehozni, nem pedig, a következő tesztekre sufnitunninggal fölkészített kutyákkal megjelenni! Kerüljük el hogy a mi kutyáinkról is az terjedjen el, mint az ópusztaszeri jószágokról, hogy keményen föl van némelyik készítve a versenyre.
Persze a szemléletet kell megváltoztatni: szerintem a teszteken az eredendően bátor-kiegyensúlyozott idegrendszerű kutyákat kell(ene) keresni.

Baliházi komondor kennel 2011.10.20. 12:25:49

"De az lenne a fontos -szerintem- hogy a meglévő jó, és türhető kategóriába sorolt egyedekből kellene a jövő bátor komondorait a tenyésztőknek összehozni"

Pont az a baj, h sokan ezt nem veszik észre, h egy fajta alapjait, ezek a kutyák fogják adni, és csak a szerencse kérdése az, h vkinél egy kiváló minőségű egyed nevelkedjen.
Lehet, h pont egy olyan ártól, amelyik amúgy közepesnek mondható. Csak kiváló minőségű egyedekre építkezni, ekkora populáció esetén, mint a komondor, a fajta halála is lehet! Az természetes viszont, h a a nagyon gyenge egyedeket nem lenne szabad tovább vinni. De ezt is a többi kutyához mérten kellene megítélni. Sajnos sokan követik el azt a hibát, h olyan fajtákhoz mérik a komondorok képességeit, melyeket már évek óta tesztelnek, és a genetikai utánpótlásuk is egy sokkal népesebb állományból jobban megoldható. Még MO-n is.

Bolda 2011.10.20. 21:45:42

Most lehet, hogy furcsa lesz amit írok, de örülök, hogy pont a te kutyád nem tökéletes. Azért örülök ennek, mert rólad tudom biztosan, hogy ezt te nyíltan fel is vállalod. Elfogadod a hozzáértők véleményét - még akkor is, ha azt mondják te rontottad el. Nem pedig csendben megbújsz és ha netalántán szóbakerül a kutyád valamelyik fórumon, akkor a tesztet kritizálva próbálod kimagyarázni a kutya viselkedését.
Én azt gondolom, hogy ezekből lehet igazán tanulni, nem pedig a tökéletes kutyák videóiból. (azokat öröm nézni és jó reklámok a fajtának, de aki ezekkel foglalkozik, azok inkább az ilyen videókból és a hozzászólásokból tanulhatnak)

Köszi Pisti!

Kohári Pisti 2011.10.21. 12:05:12

@Bolda:
Szia!Pontosan értem,amit írsz és köszönöm!

Kohári Pisti 2011.10.21. 12:25:21

@karchasz:
Szia Lali!
Köszi,hogy leírtad a véleményed!
Szerintem az egésznek az a kulcsa,hogy helyesen értelmezzük,amit látunk egy-egy egyedtől,illetve helyén kezeljük,az egyes egyedeket az állományon belül -és ezzel András véleményére is reagáltam,azt hiszem (1. legalább nem húzza be,nem vinnyog, 2. Mire is elegendő ez most?, 3. Mely más egyedek kiemelkedők,vagy "bátrabb" teljesítményűek?)
Kell egy teszt,aminek segítségével fentiekre választ,válaszokat kapunk.Ezért kellene minél több egyedet elvinni és fenti kérdésekre kapott válaszokkal bölcsen bánni.

Kohári Pisti 2011.10.21. 12:29:22

@Baliházi komondor kennel:
Szia Zsolt!
Minél több egyedről kellene információ,hogy a negatívtól nullán át pozitívba vezető tartományban hova is helyezendő egy-egy egyed,ehhez azonban a fent említettekre van szükség:tesztelt egyedekre,helyes értelmezésre.
Az én kutyám nem lepett meg a teszten,annál inkább a többi számára addig ismeretlen szituációban,amiket leírtam.
Illetve nagyon örültem,hogy ott volt a teszten 1,5 éves kan utódja,és őt is láthattam.

karchasz 2011.10.21. 13:32:35

Sajnos, még mindig többen vitatják, hogy kell-e valamilyen felmérés, mint amennyien mellette vannak. Remélem, most fordul némileg az arány, mert akik követték az eseményeket, illetve utána az indexen a beszélgetést, láthatják hogy mindenki sikerként élte meg a gyömörei kirándulást. No ezt a sikert kéne a helyén kezelni. A sikerben jelentős szerepe volt a segédJocónak, aki minden kutyából igyekezett kihozni valami pozitívumot. De emiatt em szabadna átesni a ló túloldalára-bár belátom ez könnyű, annak idején velem is megesett, csak ellenkező előjellel- szóval be kell látni, azért volt viszonylag sikeres a próba, mert nem lettek a kutyák igazán nyomás alá helyezve. Én azt gondolom, ez nem baj, ha ez az ára annak, hogy sok komondor jelenjen meg a teszteken, akkor inkább legyen Jocó-módszer, mint Veszeli Péter-módszer. Csak az a lényeg, hogy akik használják ezeknek a próbáknak az eredményét lássanak tisztán, (ezt a Csaba írásának elolvasása után megnyugodva konstatáltam) vagy ha bizonytalanok kérdezzenek meg egy hozzáértőt.
A lényeg: elindult valami, úgy tűnik a gazdik között van egy lelkes réteg, akit érdekel a dolog, "futtatja" a kutyáját pl facebookon is láttam, talán mások is kedvet kapnak, és talán a nagy tenyészetekből is hoznak legközelebb néhány kutyát, mert előbb-utóbb a vevők egy része kérni fogja a videót a kölyökválasztásnál, és akinek nem lesz az hátrányba kerül.
Úgyhogy én mint egykomondoros megköszönném Gábornak-Csabának hogy összehozták ezt a dolgot, és már előre hálás vagyok azoknak akik folytatni fogják.A jövőben valószínűleg kevés az én szemléletemnek megfelelő (behatolós) teszt fog létrejönni, így aztán még fontosabbnak tartom hogy ebből a próbatételből rendszeres- évente ismétlödő esemény legyen...
(Kicsit bőre eresztettem bocs)

Baliházi komondor kennel 2011.10.21. 19:47:33

Na fene Lajos.
Az indexes bejegyzéseid után, nem is gondoltam volna, h egyszer talán érteni is fogod, miért is lenne ez így jobb, mint a földbedöngölős módszer.
Örülök, h olvastam ezt a postot tőled, meglepett ugyan, de azt kell mondanom, na véééégre :-)
Lehet a tesztet idővel másképpen csinálni, "keményíteni" rajta, de láthatod, ennek koránt sincs még itt az ideje.
Jó pár év tapasztalata kellene hozzá. Ezért is tartom elhamarkodotnak azt, h már a következő tervezett tesztnél jelentős változtatásokat akarjunk tenni. A legfontosabb az lenne, ha több ember tudnánk rávenni a részvételre, nem az, h fejjel rohanjunk a falnak, mert az nem fog sehová vezetni. Illetve, de, nem jön több gazda. Lehet az is, a következő teszten is ugyanezek az emberek lesznek, majd az azt követőn is. De az is lehet, h szép lassan be-be szivárog majd egy-két olyan ember aki eddig csak a távolból szemlélte az eseményeket.

SOMA BEAR 2011.10.26. 16:46:35

Szia Pisti! Nekem, mint laikusnak néhány kérdés fogalmazódott meg a fejemben. Mennyire mutatják ezek a tesztek a valós állapotot? Idegen helyen, láncra kötve biztos, hogy úgy viselkednek mint otthon? Mit kellett volna megvédenie? A bódét, a kerítést? Minek? Ha ezt a videót venném alapul és be akarnék menni a portádra, akkor is hátrálna vajon? Ott ahol ismer minden rögöt, deszkát, ott vannak azok az emberek akiket ismer, megkockáztatom szeret és még csak láncon sincs? Inkább nem megyek be hozzátok ha nem vagy ott! :)

Soma (egy szimpla kutyabarát)

Kohári Pisti 2011.10.26. 23:29:55

@SOMA BEAR:
Szervusz Barátom!
Köszönöm megtisztelő látogatásod és külön köszönet kérdésedért!Nyílvánvaló és ezt Maglor is jól megfogalmazta: "egy átlagos,kutyához nem értő próbálkozót simán elriaszt."És ezt -rád nézve- nem bántásként írtam,ráadásul én látlak magamelőtt,melyhez találó nevet alkottál a blogozáshoz,már ami a medve kategóriát illeti... :)

Tehát,továbbra is azt gondolom,a legéletszerűbb teszt a háznál,saját területen végzett "próbabehatolás".Minden más ennek pótlására keres kevésbé költséges megoldást.Remélem,közelítünk.

Azért jelenlétemben várlak Titeket szeretettel!

Baliházi komondor kennel 2012.01.12. 13:38:23

Mit kellene megvédenie?
A területet. A kutya nem a gazda biciklijét, szerszámait stb. védi, mert nem tudja mi az a fogalom "érték".
A kutya területet védi.
Ezért javasol kikötni egyrövid időre a teszt elött.
A másik amit véd, a falka, a család tag. Ezért én személy szerint mindig is a pórázos rész mellett (is) voltam.
Jelen esetben nem is az a lényeges szempont, h védi-e, és, h mennyire. Sokkal inkább, h meri-e, vagy elhátrál?
Mennyiben hasonló a viselkedése idegen teürleten, mint otthon?
Ki kell próbálni itt is, ott is, és akkor lesz összahasonlítási lehetőség. Kb 90%. 10%-ban bátrabb otthon. Elég elenyésző. Tehát nem jelentős a különbség.
Amelyik kutya elhátrál, az otthon is elhátrál, max ha többen vannak a falka biztonságában erősebbek együtt. Ezt nem lehet egy teszten szimulálni, de Gyömörén tettünk erre is egy kísérletet.
Sztem nem volt rossz.

Baliházi komondor kennel 2012.01.12. 16:10:09

Igaz is, itt minden le van írva. Mit, miért, hogyan.
El kell olvasni. Ha elsőre nem érthető, akkor többször.
opusztaszer.ancientnomadiclegacy.com/index.php/mit-miert-hogyan
süti beállítások módosítása