HTML

Pengyomhegyi

Nincs más célom az életben, pusztán annyi, hogy amit gyerek- és tizenéves koromban útravalóul kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, azt megőrizzem, de úgy,hogy ne csak emlékeimben éljen, hanem aszerint is éljek: munkában, tisztességben, őszinteségben, a természet erejének maximális elismerésében.

Utolsó kommentek

  • Kohári Pisti: Szia! Köszönöm az érdeklődést! Ha nem is nálam -de remélem sokáig kitart;) Üdv, ... (2015.04.14. 22:05) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szép estét! :) Bízom benne, és szerintem rajtam kívül még nagyon sokan, hogy ez a blog még újra "... (2015.04.11. 22:46) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Szia. Ezt jó hallani. Készültem egy komoly munkára,és a "kilátástalanság" -ahogy te fogalmaztál a... (2015.04.11. 20:25) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szia! Nem egyedül jöttem el, hanem menyasszonyommal, és együtt is megyünk haza !:) szerencsére m... (2015.04.09. 21:15) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Üdv. Jelenleg baromfik vannak csak az udvarban. Gyopár egy telephelyre került öregségére -a hallój... (2015.04.08. 19:32) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Utolsó 20

Címkék

2003 (20) 2005 (30) 2006 (66) 2007 (62) 2008 (28) alom (28) bor (120) család (21) cuvée (30) eger (37) emberiség (21) felelősség (57) furmint (23) hárslevelű (19) időjárás (31) jk gyopár (28) kékfrankos (31) kép (272) kk böske (18) klub (54) komondor (248) kőröstetétlen (22) kt gyergyó (36) kutyakiállítás (31) madár (31) magyarság (45) mangalica (30) mudi (18) nagy zsolt (18) olaszrizling (24) pardi norbi (54) pásztorkutya (32) pengyomhegy (72) rudi petitjean (27) szekszárd (25) tagság (29) tenyésztés (103) tokaj (30) vers (36) Címkefelhő

2010.01.26. 09:50 pardi norbi

Jó testvérek

Címkék: rajnai rizling bor 2008 riesling nadap szentesi józsef pardi norbi

 

 Már készültem egy ideje megkóstolni Szentesi József borait, miután az elmúlt egy-két évben sok jót hallottam róluk. Mivel állítólag a rajnai rizlingben is sikerült tehetséges borokat letennie az asztalra, úgy döntöttem, hogy megnézem mi újság Szentesi úrnál rajnai fronton. Annál is inkább, mert menthetetlenül rajnai rizling rajongó lettem mostanában. A rizling mindent tud, és a közelmúltban kóstoltam is a csontszáraz roppanós fehértől a wachaui „izmosakan” keresztül, az elzászi félédesen át a kései szüretelésű édesig mindenfélét és le is vagyok nyűgözve rendesen.      
 
            Szentesi úr az elmúlt 30 évben rengeteg dolgot kipróbált már, a borral mintegy 10 éve kezdett el foglalkozni. Amellett, hogy többféle szőlőfajtából készül egyenként néhány száz palack bor, számos, csupán fajtagyűjteményben fellelhető fajtát is kipróbál (ezekből néhányszor 10 liter van mindössze). Rögtön kétféle bort is megvizsgáltam a termelőtől, az egyiket „Öcsi”-nek, a másikat ezután stílusosan „Bátyus”-nak nevezte el. Mindkettő 2008-as. A borok Nadapról származnak, amely falucska a Velencei-tótól néhány kilométerre északra található. A termőhely alapkőzete gránit, amely egyébként meglehetősen ritka Magyarországon, bortermő vidéken.
 
            Az öcskös reduktív rajnai, száraz, 14-es alkoholja van. Citromszín. Illata virágos, citrusos és bármennyire is fiatal a bor, rendesen van benne petrolos jegy is. Kellemes, intenzív. Hasonló jegyek jönnek ízéből is, itt megerősödik a citrusosság, a benzin háttérbe szorul, az ásványok pedig előretörnek. Nagyszerű bor, kiváló zamatokkal, hosszú utóízzel. Emlékeztetett valamelyik korábban többször kóstolt borra, azonban csak később jutott eszembe, hogy Bussay mester Esküvéihez hasonlatos. Remélhetőleg minden évben elkészül majd, hasonló minőségben.
 
            Bátyus komoly anyag. Kevesebb, mint fél kiló szőlő termett tőkénként, ami kimeríti a komoly terméskorlátozás fogalmát. Színe árnyalatnyival sötétebb a tesójáénál. Pohárba töltve rögtön látszik, hogy milyen sűrű, komoly glicerincsíkok sorakoznak a pohár falán. Illata eleinte erősen kókuszos, vaníliás, számomra túlzottan erőteljes a hordóhasználat. Később felsorakoznak még trópusi gyümölcsök (mangó leginkább meg citrusok is), pici barack. Szájban hozza a látottakból és szimatolásokból elvártakat: nagyon sűrű, olajos nedű, kitölti a száj minden szegletét. Sajnos a hordós jegyek itt is dominálnak, ásványosságot, meg petrolosságot csak némi odaképzeléssel lehet észrevenni. Fantasztikus alapanyagból készült bor, de egyelőre távol attól a világtól, amit én egy komoly fehérbortól várok. Talán idővel jobb lesz, de szkeptikus vagyok a hordós jegyek sikeres integrálódásával kapcsolatban. Jelen formájában inkább folyékony hordó, mint zamatos rajnai.
 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pengyomhegyi.blog.hu/api/trackback/id/tr931702935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kohári Pisti 2010.01.27. 05:50:32

Nem rég tettem be valamelyik hszembe ezt a linket,amiben Szentesi Jószefről is akad szó bőven,illetve az ő becsülendő,követendő munkájáról!
www.foodandwine.hu/2009/10/17/a-csokaszolo/

Szegediszomelijé 2010.02.02. 19:54:39

Örömmel fedeztem fel most kis blogotokat! Örömmel tapasztalom, hogy a bejegyzés hangvételére sokkal inkább jellemző a tisztelet, mint az, hogy Nálam az egyetemes igazság. A két Szentesi borhoz nekem is volt szerencsém. A "Bátyus" nálunk viszont jól szerepelt. Gyorsan megjegyzem, borbaráti körünk nem hordóíz orientált. A köv. társaságban kóstoltuk: Huet Chenin Blanc 2008, Nobilis Furmint 2008, Somlói Apátsági Hárslevelű 2008.
Valóban, ebben volt a legjobban érezhető a hordó hatás, de nem volt túlerőltetett. És még nagyon fiatal, sztem adj neki esélyt!

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.03. 11:50:51

@ironman: Örülök, hogy benéztél hozzánk, gyere máskor is! Mint látható, ez a blog nem kizárólag borról szól, de mindenképpen az az egyik fő sodorvonal, heti egy-két írás születni szokott a "legegészségesebb folyékony táplálékról" (Kaló Imre).

Valószínűleg írásaimból kiderül, hogy kifejezetten érzékeny vagyok a fa erőteljes jelenlétére. Vörösbornál még jobban tolerálom, de fehérnél nem vagyok túl elnéző.

"Bátyusból" szerintem fektetni fogok egy-két palackkal, mert annyira ígéretes, vastag anyag, hogy még lehet belőle valami. Az általad említett chenin blanc-t nem kóstoltam még. A Nobilis 2007-es Barakonyi furmintját iszogatom még, a 08-as két hét múlva lesz meg, mert meglátogatom Saciékat. A Somlói Apátsági borokról többször írtunk már blogunkon, kifogástalanok, nagyon szeretem őket. A 08-as hársból már lecsúszott 1-2 palackkal, csodálatos.

Szegediszomelijé 2010.02.03. 20:21:34

Hmm. A fene a gusztusunkat:-)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.06. 15:53:08

A Bátyus 2008 szerintem igen szép tétel. Nekem savszerkezete volt ami leginkább megragadott, szerintem nem sok bor képes ilyen kifinomult állagú savakat nyújtani. Petrolosságot szerintem majd később keressünk benne, ez a tétel alig 2 hónapja lett lepalackozva.
A túlzott fát máshol is említették, én ezt csodálkozva veszem tudomásul, nekem egyáltalán nem volt meghatározó, információim szerint igen jó minőségű, másodtöltésű 1200 literes hordókban érlelődött, szóval az hírből nem barrique.

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.07. 11:14:03

@drbarta: mint említettem megkóstolom újra a Bátyust, csak várok még vele. A 12 hektós másodtöltésű fahordó nagyon meglepett. Fogalmam nincs, akkor hogyan éreztem benne kókuszt, vaníliát, meg ilyesmit. Lövésem sincs róla. A magyar rajnaik közül Légli Gesztenyése (2007) nyűgözött le (bár legalább fél éve nem kóstoltam), illetve szépek a Villa Tolnay-k 2004-2006.
süti beállítások módosítása