HTML

Pengyomhegyi

Nincs más célom az életben, pusztán annyi, hogy amit gyerek- és tizenéves koromban útravalóul kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, azt megőrizzem, de úgy,hogy ne csak emlékeimben éljen, hanem aszerint is éljek: munkában, tisztességben, őszinteségben, a természet erejének maximális elismerésében.

Utolsó kommentek

  • Kohári Pisti: Szia! Köszönöm az érdeklődést! Ha nem is nálam -de remélem sokáig kitart;) Üdv, ... (2015.04.14. 22:05) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szép estét! :) Bízom benne, és szerintem rajtam kívül még nagyon sokan, hogy ez a blog még újra "... (2015.04.11. 22:46) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Szia. Ezt jó hallani. Készültem egy komoly munkára,és a "kilátástalanság" -ahogy te fogalmaztál a... (2015.04.11. 20:25) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szia! Nem egyedül jöttem el, hanem menyasszonyommal, és együtt is megyünk haza !:) szerencsére m... (2015.04.09. 21:15) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Üdv. Jelenleg baromfik vannak csak az udvarban. Gyopár egy telephelyre került öregségére -a hallój... (2015.04.08. 19:32) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Utolsó 20

Címkék

2003 (20) 2005 (30) 2006 (66) 2007 (62) 2008 (28) alom (28) bor (120) család (21) cuvée (30) eger (37) emberiség (21) felelősség (57) furmint (23) hárslevelű (19) időjárás (31) jk gyopár (28) kékfrankos (31) kép (272) kk böske (18) klub (54) komondor (248) kőröstetétlen (22) kt gyergyó (36) kutyakiállítás (31) madár (31) magyarság (45) mangalica (30) mudi (18) nagy zsolt (18) olaszrizling (24) pardi norbi (54) pásztorkutya (32) pengyomhegy (72) rudi petitjean (27) szekszárd (25) tagság (29) tenyésztés (103) tokaj (30) vers (36) Címkefelhő

2010.07.09. 09:08 Kohári Pisti

Árvalányhaj,Ásóka,Acsa és a többiek -értékeink

Címkék: természetvédelem alom komondor kőröstetétlen

Nagy Lali komondoros barátom volt az első,aki ha emlékezetem nem csal,akkor még az alom egy-két hetes kora körül érdeklődött,hogy mi lesz a kis komondorok A-Á betűs neve.Akkor Lalitól türelmet kértem,mivel egy külön bejegyzést szántam ennek a témának,ám a teendőim,munkám mai napig nem engedték,hogy azt a külön bejegyzést mely a Pengyomhegyről származó komondorok elnevezéséről szól,megírjam.

Igaz,azóta az alom apróságai 13 hetesek és azt gondolhatják sokan,semmi jelentősége ma már,melyiknek mi a törzskönyvi neve,ám vannak akik ma is kíváncsiak,hogy ha már az lett,ami,akkor miért éppen az.A képlet nagyon egyszerű.

Ásóka (Kőröstetétlen, 2010.07.08. barna ásóbéka - Pelobates fuscus )

 

 

Fontos az elején tisztázni,hogy a Pengyomhegyről elszármazott egyetlen alom,a Baliházi tenyészet tulajdonosának,Nagy Zsolt barátomnak köszönhetően a Baliházi Pengyomhegyi nevet kapták.Azon egyszerű oknál fogva,hogy nincs tenyészetem,nincs kennel nevem az alom meg -hála Istennek- "összejött",itt volt.Mivel,úgy tudtam,hónapokba telik kennel nevet váltani,inkább segítséget kértem egy már működő tenyészettől,tenyésztőtől... Zsoltékra számíthattam,és bár előre ilyenre nem is gondoltunk,ezzel is kretének támadásainak tették ki magukat,énértem,hogy rajtam segíthessenek,nevüket adták a Királytelki Gyergyó x Jászkiséri Kócos Gyopár párosítás utódaihoz.Én eredetileg csak annyit kértem,Baliházi utódok legyenek simán,Zsolt ragaszkodott hozzá,hogy "utónévként" tegyük bele a Pengyomhegyi elnevezést,mivel így egyértelműen az én nevemhez és az én komondorjaimhoz tudják kötni az almot. Azonban,ha már pengyomhegyi került bele,akkor logikusabb volt nem a Baliházi tenyészet soronkövetkező L-betűjével elnevezni a kicsiket,hanem a Pengyomhegyen első alomnak járó A-Á-betűkkel,ahogy az klasszikusan szokás a kutya tenyésztési gyakorlatban.Ezúton is köszönöm Zsoltnak és Edinának a segítséget!

Nos,az A-Á kezdőbetűkre és az azt követőkre is volt már elképzelésem évekkel ezelőtt is,hiszen hamarabbra terveztem az első almot,igaz,más kantól -és hamarabbra terveztem már a második almot is,de a terveknek képlékenyeknek kell lenniük,mert az élet bármikor közbeszólhat!

A vágyam az volt,hogy a "hívónevek" egyszerre fejezzék ki hazánk,a Kárpát-medence és azon belül otthonunk Kőröstetétlen,azaz Pengyomhegy és térsége élővilágának sokszínűségét,gazdagságát és egyben anyanyelvünk sokszínűségét,gazdagságát,lassan-lassan feledésbe merülő,vagy talán csak elhanyagolt népies kifejezéseit természeti értékeinkre.Nem egyszer kellett szembesülnöm az elmúlt évtized(ek)ben -akár környezetvédelmi tanulmányaim,természetjárásaim,vagy idegen ajkú természetbarátokkal való beszélgetések során- azzal,hogy hazánk természeti értékekben nem csak gazdag és sokszínű,hanem,hogy a nyugati civilizáció ezt komolyan veszélyezteti is!Tőlünk nyugatabbra nem egy olyan faj ma már nincs,nem található meg,vagy igencsak megritkult,ami nálunk,Kőröstetétlenen közönséges,vagy legalábbis gyakori.

Rudi Petitjean természetfotós barátomnak köszönhetően erősödött meg a hitem abban,hogy a nálam születő alom tagjai nevükkel ezt a természeti és nyelvi gazdagságot kell hogy hirdessék akár itt határainkon belül,akár azon túl.A teraszunkon álldogálva Rudi mesélte nekem,hogy Belgium parkjai milyen fajszegények,ha pl. a madarakra gondolunk,miközben gyerekkorában azért,ez nem így volt.Mára azonban számos faj elveszti élőhelyét,hiszen az ember azt átalakítja -igaz,nem veszi észre,hogy ezzel saját élőhelyét is átalakítja,tönkreteszi,lakhatatlanná,"élhetetlenné" teszi...

Egyrészt büszkék lehetünk az élőhelyi változatosság és elméleti-gyakorlati természetvédelmi szaktudás eredményeként még létező fajgazdagságra ezen a pici területen,pici élőhelyen,másrészt ebben az autamtizálódott,világhálós,"átvevős" (nyelvi) környezetben nem felejthetjük el őseink találékony,színes kifejezéseit,legyen szó növényekről, rovarokról, halakról, kétéltűekről, vagy madarakról.

Így született meg életem első "kacifántosra" sikeredett komondor alomjának elnevezése: Baliházi Pengyomhegyi Angyalfű, Árvalányhaj (szukák) és Baliházi Pengyomhegyi Acsa, Aranymálinkó, Ásóka (kanok).

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://pengyomhegyi.blog.hu/api/trackback/id/tr222140965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása