HTML

Pengyomhegyi

Nincs más célom az életben, pusztán annyi, hogy amit gyerek- és tizenéves koromban útravalóul kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, azt megőrizzem, de úgy,hogy ne csak emlékeimben éljen, hanem aszerint is éljek: munkában, tisztességben, őszinteségben, a természet erejének maximális elismerésében.

Utolsó kommentek

  • Kohári Pisti: Szia! Köszönöm az érdeklődést! Ha nem is nálam -de remélem sokáig kitart;) Üdv, ... (2015.04.14. 22:05) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szép estét! :) Bízom benne, és szerintem rajtam kívül még nagyon sokan, hogy ez a blog még újra "... (2015.04.11. 22:46) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Szia. Ezt jó hallani. Készültem egy komoly munkára,és a "kilátástalanság" -ahogy te fogalmaztál a... (2015.04.11. 20:25) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szia! Nem egyedül jöttem el, hanem menyasszonyommal, és együtt is megyünk haza !:) szerencsére m... (2015.04.09. 21:15) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Üdv. Jelenleg baromfik vannak csak az udvarban. Gyopár egy telephelyre került öregségére -a hallój... (2015.04.08. 19:32) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Utolsó 20

Címkék

2003 (20) 2005 (30) 2006 (66) 2007 (62) 2008 (28) alom (28) bor (120) család (21) cuvée (30) eger (37) emberiség (21) felelősség (57) furmint (23) hárslevelű (19) időjárás (31) jk gyopár (28) kékfrankos (31) kép (272) kk böske (18) klub (54) komondor (248) kőröstetétlen (22) kt gyergyó (36) kutyakiállítás (31) madár (31) magyarság (45) mangalica (30) mudi (18) nagy zsolt (18) olaszrizling (24) pardi norbi (54) pásztorkutya (32) pengyomhegy (72) rudi petitjean (27) szekszárd (25) tagság (29) tenyésztés (103) tokaj (30) vers (36) Címkefelhő

2010.04.20. 10:02 pardi norbi

Egy olasz, egy rajnai

Címkék: balaton 2005 2003 olaszrizling rajnai rizling laposa

 

Hétvégén kihasználva a csodálatos időjárást (23ºC, napsütés, szélcsend), szabadtéri borozásba kezdtem, miközben a kertben tevékenykedtem. Előkerült egy régóta a pincémben pihenő palack, mégpedig egy 2005-ös Laposa Somlai olaszrizling. Emellé biztos, ami biztos egy osztrák bort, nevezetesen egy 2003-as Rainer Wess Pfaffenberg rajnait bontottam még.
 
            A Laposa bor szép világos aranysárga színű. Illata tiszta, eleinte visszafogott, majd a palack tartalmának melegedésével szépen nyílik. Legfőképp virágos és ásványos, gyümölcsök alig fedezhetőek fel benne, talán egy kevéske érett déli gyümölcsöt bírtam kiszagolni. Közepes testű, tökéletesen csiszolt állapotú bor. Annak idején azért tettem félre hosszabb időre, mert tartottam az esetlegesen túl élénk savaktól. Most ennek nyoma sincs, sőt talán picit hamarabb kellett volna jönnie az isteni sugallatnak, hogy dugózzam ki ezt a palackot. A savak érettek, szépen zizegnek, de nem emelik elég magasra a kortyot. Egy picit kellene még intenzívebbnek lenniük, hogy tökéletes legyen az egyensúly. Karakterét tekintve egyébként teljesen száraz érzetű bor, visszafogott szesszel (12%). Utóíze közepesen hosszú, kellemesen ásványos.
 
            A rajnai rizling Vino Castillo-s beszerzés, drbarta felfedezte, ironman pedig leszállította számomra a palackokat. Korábban már nyitottam ebből a borból egyet és kicsit laposnak éreztem, ez a palack viszont rendben volt. Világos aranysárga szín. Illata áradó és tipikusan érett rajnais: gyümölcsök háttérben, némi érett grapefruit azért akad. Meghatározó aromái az ásványos füstösség, némi mézzességgel díszítve. Imponáló. Nem okoz csalódást megkóstolva sem, gyümölcsös, sós-ásványos, de ugyanakkor egy leheletnyi édességet kölcsönöznek számára a mézes-virágos jegyek. Nagyon szép. A savak még elemükben vannak, segíti őket némi szénsav is az egyensúly megteremtésében. Azonban itt sem sikerül olyan magasra törniük, hogy tökéletes ívet adjanak a kortynak. Egy pici hiányérzetem marad, de biztos vagyok benne, hogy sokaknak így még jobban tetszene, mint kicsit több savval. Utóíze zamatos, mézes és igen hosszan megmarad a szájban. Remek bor.      

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pengyomhegyi.blog.hu/api/trackback/id/tr691936525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.04.20. 13:23:41

Váljanak egészségedre a borok!

Laposa somlai olaszból nekem a 05-ös kimaradt, viszont a 03-ashoz az elmúlt évben kétszer is volt szerencsém. Ott is estleg elmondható, hogy egy kicsit alacsonyabb a savérzet, mint amit fiatal, életerős borokon szocializálódott szájnyálkahártyám általában megkövetel, de cserébe olyan finom, omlós konzisztenciát, nemesen érett komplexitást kaptam, amit csak elrontanának az élénk savak. Nekem meghatározó élmény volt az általam kóstolt érett borok között, egészen ritka, hogy ilyen gyönyörűen érjen egy bor.
Kíváncsi vagyok a 05-ösben, vagy épp a 06-osban ki fog -e később alakulni...

A Pfaffenberg 03 Riesling egy példánya épp tegnap lett kidugózva, ezúttal nekem nem volt szerencsém vele, az egésznek olyan átható penészes dugóíze volt, hogy azonnal ment a lefolyóba. A Grüner 04 Terrassen ellenben jóval tisztességesebbnek minősült, nekem sokkal fiatalabb érzetű volt mint a szintén 04 Pfaffenberg grüner, amely viszont összetettebbnek érződött.

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.04.21. 10:55:03

@drbarta: Remélhetőleg egészségemre váltak:) Érdekes, hogy a 03-as Rainer Wess borok minősége változó, míg a 04-esek eddig kifogástalanok voltak. Valószínűleg a 03-as meleg gyorsabban érő borokat alkotott, míg tudomásom szerint a 2004-es év a sógoréknál is jóval hűvösebb és csapadékosabb volt. Ezért aztán mi most évekkel később is nagy boldogsággal fogyasztjuk a 04-es tételeket.

Egyébként magyar borokkal is vannak hasonló tapasztalataim. Azok a pincék, akik tisztességgel terméskorlátoztak, illetve a pincemunka is megfelelő volt, 2004-ből hosszabb ideig eltartható borokat hoztak ki. Tisztán emlékszem, hogy 4 éve milyen fanyalgás volt a 04-es borokkal szemben, egy-két évvel később meg sok borász bevallotta, hogy egyensúlyosabbak a 04-es borok...

Falatka 2010.04.24. 21:34:17

Kedves Norbi! Tegnap jöttem meg Elzászból és nem akarlak felidegesíteni, de egy hétig az elzászi rajnaikat, suavignon blan-t, gewürtztraminert, és pinot griseket (tokay)kóstolgattam, de úgy hogy a legnagyobb termelők öntötték a poharainkba. Mindenütt van habzóbor, amit szinte kizárólag Chardonnayból készítenek. Annyi bennem az adat, hogy még nem dolgoztam fel, a pincészetek nevével és a borsorokkal még meg kell küzdenem. Készítettem vagy 650 felvételt. CSak elzászi szőlő és bor mind. Nagy tanúság volt az egész kirándulás, mert az utazás közben az összes magyar borvidékről a legjobb borokkal hasonlítottuk a kóstoltakat. Visszafelé még a Vogézek Németországi testvérhegyének( Fekete-erdő) lejtőin termelt borokkal is megismerkedhettünk. A fehérek talán jobbak és korrektebbek voltak, mint a francia németeké bárhol. Elzász legjobb borait A Bott- Freires borászatban ittuk. Hallatlan nagy tapasztalat volt! Üdv Tálaslaci

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.04.26. 12:51:51

Kedves Laci! Elzásszal kapcsolatban kicsit képben vagyok, bár annyit nem kóstoltam, hogy egyértelműen ítéletet hozzak. Benyomásaim szerint a rajnai rizlingek a legszebbek (grániton), a szürkebarátok meg traminik számomra nem voltak nagyon meggyőzőek sem szárazban sem édesben. Savhiányosnak, meg néha kissé pacsulisnak éreztem őket. A rajnaik előtt viszont le a kalappal...

Falatka 2010.04.26. 21:20:02

kedves Norbi! Egy hegyközséges társasággal voltunk kinn és négy napot csak szinte kóstolással töltöttünk. A rajnaikkal nekem sem volt gondom, ha csak az nem, hogy a savak éhesre marták a gyomromat. Néha kicsit tolakodóak is. Igazából inkább a Pinot blanc-ok sokkal jobbak voltak. AZ összes meglátogatott pincénél és kóstolt bornál általánosan a következőt állapítottam meg. Az ott szokásos technológia miatt a színnel és az illattal nem sok gond volt. Én nem éreztem pacsulit sehol, inkább a területre jellemző illatok voltak, igaz sokszor elég töményen. Szájba véve a borokat először vagy a számunkra szokatlan savak vágtak mellbe, vagy az késői szüreteknél az édes íz. Lenyelve a kortyot középen nagyon üresnek éreztem szinte mindet, majd egy kicsit várva ez múlik, de végig ez nagyon zavart. Volt előttünk olyan "nagy" bor is, amit valszeg kizártunk volna egy magyar borversenyen. Amit művészien csinálnak, hogy mindent el tudnak adni. Mind ez nem volt igaz a BOTT-Fréres pince boraira. A több generációs szakmai alázat meghozta az eredményét. Hatalmas borok, elegánsak és fölé emelkedtek az összesnek amit elénk tettek. Nekünk előadták a talajtani dolgaikat is de csak löszt emlegettek, mint fő talajtípust.
Ez utóbbit kivéve, mert ez a csúcsok csúcsa volt, sokkal korrektebb borok voltak a német borász palettáján PFORZHEIMben. A fehérei nagyon szépek voltak és egyáltalán nem volt hiányérzetem sehol. A vörösein meg egyáltalán azon kell csodálkozni, hogy olyan északon vannak. Itt csemege a hamburgi muskotály, meg egy Kékfrankos származék. Inkább kuriózum, mint nagy érték, de ezek is korrekt borok voltak. HA lesz alkalom akkor vetíthetek. Remélem megkapom az írásos anyagot is, mert én voltam a fotós és nem tudtam jegyzetelni.
üdv tálaslaci

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.04.27. 10:01:29

@Falatka: Szia! Az nagyon jó lenne, ha tudnál még mesélni, esetleg pincéket ajánlani, mert elképzelhető, hogy fogok arrafelé járni és jó lenne felkészülten menni.

A hamburgi muskotályból Maurer Oszi készít bort, egyszerű, de kellemes italt lehet belőle szűrni.
süti beállítások módosítása