HTML

Pengyomhegyi

Nincs más célom az életben, pusztán annyi, hogy amit gyerek- és tizenéves koromban útravalóul kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, azt megőrizzem, de úgy,hogy ne csak emlékeimben éljen, hanem aszerint is éljek: munkában, tisztességben, őszinteségben, a természet erejének maximális elismerésében.

Utolsó kommentek

  • Kohári Pisti: Szia! Köszönöm az érdeklődést! Ha nem is nálam -de remélem sokáig kitart;) Üdv, ... (2015.04.14. 22:05) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szép estét! :) Bízom benne, és szerintem rajtam kívül még nagyon sokan, hogy ez a blog még újra "... (2015.04.11. 22:46) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Szia. Ezt jó hallani. Készültem egy komoly munkára,és a "kilátástalanság" -ahogy te fogalmaztál a... (2015.04.11. 20:25) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Szűcs Baláázs: Szia! Nem egyedül jöttem el, hanem menyasszonyommal, és együtt is megyünk haza !:) szerencsére m... (2015.04.09. 21:15) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Kohári Pisti: Üdv. Jelenleg baromfik vannak csak az udvarban. Gyopár egy telephelyre került öregségére -a hallój... (2015.04.08. 19:32) Tenyésszünk komondort! 2010 -3
  • Utolsó 20

Címkék

2003 (20) 2005 (30) 2006 (66) 2007 (62) 2008 (28) alom (28) bor (120) család (21) cuvée (30) eger (37) emberiség (21) felelősség (57) furmint (23) hárslevelű (19) időjárás (31) jk gyopár (28) kékfrankos (31) kép (272) kk böske (18) klub (54) komondor (248) kőröstetétlen (22) kt gyergyó (36) kutyakiállítás (31) madár (31) magyarság (45) mangalica (30) mudi (18) nagy zsolt (18) olaszrizling (24) pardi norbi (54) pásztorkutya (32) pengyomhegy (72) rudi petitjean (27) szekszárd (25) tagság (29) tenyésztés (103) tokaj (30) vers (36) Címkefelhő

2009.05.25. 16:20 Kohári Pisti

Pusztai a pusztában

Címkék: időjárás madár kőröstetétlen

Helyszín: Kőröstetétlen – Abony közötti terület

             Kert vége, lucerna föld, körbálák között                                             Időpont: 2009. 05. 24. /07:40 – 08:35
Időjárás: Napos, meleg idő.
 
 
Élménybeszámoló.
Vasárnap reggel esedékes munkáim (pl. legeltetés,etetés,itatás,kaszálás) végeztével egy megmagyarázhatatlan okból kifolyólag késztetést éreztem arra, hogy távcsövem elővegyem és a körbálákkal „megszórt” lucernatarlót végigpásztázzam. Sokáig nem kellett nézelődnöm, mert a föld végében, kb. 300 méterre álló körbála tetején felismerni véltem azt a „beazonosíthatatlan” ragadozó madarat, amit tavaly, a nyári hónapokban többször láttam a környéken, de nem jutottam vele dűlőre. Most „megfogtam”.
 
 
Nekem háttal ült a bálán és tollászkodott, néha szárnyait nyújtogatta, olykor-olykor meg 180 fokba elfordítva fejét nézett a falu felé, mintha csak engem szúrt volna ki magának megfigyelésre szinte kerek, felülről kissé lapított fejével. Ha már így álltunk, megviselt, de használható 16 éve is már használtan kapott 10x50-es orosz távcsövem bevittem a házba, az autóban felejtett kölcsönben lévő Leica 12x50-es távcsövet pedig előkaptam, de iziben, persze kimért rohanással, nehogy a madár elijedjen!
 
Termete nagyobb, mint az egerészölyvvé (Buteo buteo), feje, vállai világos barnák, háta, szárnyai sötétbarnák, faroktollai világosak, vörhenyesek, szárnyaiban a fej színéhez hasonló világosságú folt, vagy inkább csak vonal látható. Miután úgy döntöttem, hogy a 8 óra környékére tervezett programomat felülírom ezzel a megfigyeléssel, gondolva, hogy pontot teszek az ügy végére és addig el nem mozdulok, amíg nem látom ilyen közelről felröpülni, elszállni ezt a méltóságteljesen tollászkodó gyönyörűséget, befészkeltem magam a mutatóba maradt szénakazlam tövébe és szépen, türelmesen figyeltem.
 
Többszörösen jól tettem. Május lévén zsong, él a táj. Egyetlen sávban távcsövezve, csak a megfigyelés alatt tartott ragadozó madár irányában és fülemet hegyezve a listában található madárfajokat láttam, hallottam a kertünk végében ülve.
 
Aztán, egyszer csak berepült a képbe egy újabb ragadozó madár: a megfigyelt bálától kb. 20-30 méterre a földre szállt egy kb. ugyanolyan nagyságú, hófehér fejű, kisebb vörhenyes foltokkal tarkított mellű első gondolatra hím egyed. Aztán pár percen belül fellibbent a körbálára a tojóhoz, vele szembe. Gyönyörűek voltak így együtt. Fényképezőgépemhez persze, még nem kértem kölcsön az optikát, amivel most fantasztikus képeket tudnék lőni, bár a fene hagyná ott ilyenkor a megfigyelő állást, de mindegy is. A lényegesebb, hogy most végre jó látási viszonyok között, közelről, tisztán látom a tavalyi fajt, ezúttal meghatározva: pusztai ölyv (Buteo rufinus) pár mutatja magát…
 
Szintén pár perc múlva a hím alacsonyan szállva úgy 300 méterrel odébb keletre, tavaly is kedvelt száraz ágas fára ült, majd pár perccel később már minimum 1-2 kilométeres távolságban Abony irányában lévő magányos nyárfa lombkoronába szállt be, eltűnve szemem elől. Ekkor azonnal a tojóhoz tértem vissza, aki éppen ekkor elrugaszkodott és egyenesen a hím után szállt, ugyanabba a lombkoronába érkezve…
 
Post scriptum: ma reggel 06:45-kor ismét a lucerna tábla végében ült a tojó egy körbála tetején, tőle keletre pedig, a száraz ágas fán a hím; bízom a pozitív folytatásban –jövök még!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://pengyomhegyi.blog.hu/api/trackback/id/tr181142917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása